۳۱ شهریور ۱۴۰۳

در مهلت باقی مانده 5 روزه تا 8 تیر بررسی شد:

چکیده مواضع ۶ نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره بورس

۳ تیر ۱۴۰۳

با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مهلت باقی مانده تا 8 تیر، چکیده نظرات 6 نامزد درباره بورس بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، بازار سرمایه همواره به تحولات سیاسی، منطقه‌ای، بین‌المللی و نظامی وزن بالایی داده و به واسطه این‌گونه اتفاقات، نوسانات قابل‌توجهی را به‌ثبت رسانده است. با نزدیک تر شدن به ۸ تیر، کارگزاری آبان در نگاهی اجمالی نظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در باره بورس را بررسی کرد.

مواضع نامزدهای ریاست جمهوری این دوره در باره بورس:

قاضی‌‌زاده هاشمی: بسته درباره بورس شامل دو بخش که یکی پیش‌بینی پذیری اقتصاد است. باید کاری کرد در یک بازه زمانی نرخ بهره، انرژی، غذا و … کاملا قابل پیش‌بینی باشد. راهکار دوم تقویت بورس با ورود شرکت‌های دولتی است. با عمومی کردن اقتصاد باید شرکت های دولتی را وارد بورس کرد تا هم عامل شفافیت شرکت‌ های دولتی و هم تقویت بورس شد. مسعود پزشکیان: بورس بدترین دوران را در طول چهار سال گذشته سپری می‌کند. مشکل بورس، همان مشکل اقتصاد است و به مصوبه نرخ خوراک و عوارض اشاره شده است.

محمدباقر قالیباف: وقتی دولت قیمت گذاری دستوری در شرکت های بورسی انجام می دهد باید زیان آن از جیب مردم برداشته شود. بدون بازار ثانویه نمی توان بازار اولیه را رونق داد و بازار و شرکت سودده داشت. دولت درحال نابود کردن بورس با سودهای بالای بانک ها است. بخشی از تکلیف بانک ها در تامین مالی بنگاه ها و صنایع هم باید از بورس انجام شود.

بورس نیاز به اصلاح ساختاری دارد. علاوه بر این قیمت گذاری دستوری و تصمیمات خلق الساعه که منجر به ایجاد هزینه برای مردم و شرکت ها شده باید حذف شوند. تنها کمتر از ۳۰ درصد ۶ برنامه قبلی توسعه اجرا شده و بانک مرکزی با تعیین نرخ ۳۰ درصدی سود اوراق، بی اعتمادی را دامن زده و منجر به عدم تمایل سرمایه گذاری مردم در بورس شده است. در شرایط حساس نمی‌‎توان آزمون و خطا و بی‌عرضگی دولت را از جیب مردم جبران کرد.

سعید جلیلی: وی طی رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۴۰۰ در مورد رویکرد نسبت به بازار سرمایه گفته بود نباید با تبلیغات هیجانى درصدد تقویت بازار سرمایه برآمد و براى رونق این حوزه، بازار اولیه باید اصالت پیدا و بازار ثانویه فقط نقش نقد شوندگی براى بازار اولیه ایفا کند نه اینکه عرصه ای برای سوداگرى ایجاد شود که بازار اولیه هم تلاطم را شاهد باشد.

مصطفی پورمحمدی: تا کنون اظهارات روشنی نسبت به بورس نداشته و تنها اظهار نظری در خصوص شفافیت اقتصادی و لزوم استفاده از بستر فناوری برای این منظور داشت که بورس می‌تواند مصداقی برای آن باشد. شفافیت اقتصادی در راستای همخوانی بستر‌های فناوری با داده‌های اقتصادی است.

علیرضا زاکانی: وی در بازه زمانی رقابت انتخاباتی سال ۱۴۰۰، علت اختلال در بازار سرمایه را دعوای مبتنی بر سیاست گذاری‌های دستوری قیمت‌ها می‌دانست. همچنین بنا داشت در دولت مورد نظر به اصلاح بازار توسط گروهی از کارشناسان اقدام کند. از جمله اصلاحات مورد نظر کاهش مداخله دولت در بازار سرمایه، رانتی بودن بورس، ایجاد تعادل و ثبات با سیاست گذاری دقیق در بازار سرمایه، جلوگیری از منفعت طلبی و سودجویی حقوقی‌ها در بورس بود.

حال باید دید بعد از روشن شدن نتایج انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، کشتی تقدیر بورس در کدام ساحل امن لنگر خواهد انداخت.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x