۲۹ شهریور ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت بورس خبر داد:

پیشنهاد تاسیس دو صندوق جدید تامین مالی سرمایه در گردش و رمز ارز

۲۳ خرداد ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت بورس از پیشنهاد تاسیس صندوق تامین مالی سرمایه در گردش برای شرکت های کوچک و متوسط و صندوق تأمین مالی رمز ارز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، محمود گودرزی در شانزدهمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اعلام کرد: تسهیلات بانکی حدود ۷.۵ هزار هزار میلیارد تومان اما سهم اوراق بدهی کمتر از ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که یکی از پنجره‌های تأمین مالی در اقتصاد، بازار سرمایه است که به یمن سیاست‌گذاری‌های غلط وضعیت مناسبی ندارد. بنابراین نقش بازار سرمایه در تأمین مالی ۱۰ تا ۱۱ درصد است.

هدف سیاست گذار دستیابی به نرخ رشد اقتصادی ۸ درصدی است اما رسیدن به آن با وضعیت فعلی بانک ها و بازار سرمایه امکان پذیر نیست. سال ۱۴۰۱ در جریان تشویق بنگاه‌های اقتصادی در شهرهای مختلف برای ورود به بورس، مشخص شد یکی از مشکلات اصلی این شرکت ها سرمایه در گردش است و با ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان هم مشکل شرکت های کوچک و متوسط حل می‌شد اما ساختار بازار سرمایه با رویه انتشار اوراق با این مبالغ همخوانی ندارد و کار دشواری است.

بنابراین بورس تهران پیشنهاد تشکیل صندوق تأمین مالی سرمایه در گردش را ارائه کرد که در وزارت اقتصاد و سازمان بورس مورد استقبال قرار گرفت و در حال طی مراحل اخذ مجوز برای شروع به کار است.

در شرایط موجود یکی از ساز و کارها که می‌تواند به تأمین مالی کمک کند، استفاده از ظرفیت بازار رمزارز است. برخی بورس‌های دنیا هم در حال استفاده از این ظرفیت هستند و در شرکت بورس هم مدلی پیشنهاد شده است. چرا که برخی از پلتفرم‌ها بیش از پنج میلیارد دلار در کیف پول‌های دیجیتال دارند و حجم معاملات عجیبی در آن‌ها در جریان است. این وضعیت هم طبیعی بوده و مردم دغدغه حفظ ارزش پول دارند.

اقتصاد ایران می‌تواند از این ظرفیت برای تأمین مالی استفاده کند. پیشنهاد شده صندوق تأمین مالی رمزارز تأسیس شود تا پروژه‌های متوسط از این طریق تأمین مالی شوند. در این راستا جلسه‌ای در ایدرو برگزار شد که برای پروژه دانش بنیان ۱۰ میلیون دلاری از این صندوق استفاده شود.

اگر بازار سرمایه در این خصوص غافل شود میدان را از دست می دهد. هفته گذشته امور یکی از پلتفرم‌های مجازی در خصوص حمل و نقل هوایی برای ورود به بورس شد. از سال ۱۴۰۰ دغدغه ورود شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال به بورس وجود داشت. اکنون فرصت مناسبی است که اتاق این مطالبه را از نامزدهای ریاست جمهوری مطرح کند. ورود این پلتفرم‌ها به بازار سرمایه حداقل برای جوانان تحصیل کرده که در فکر مهاجرت هستند امید ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x