۳۰ شهریور ۱۴۰۳

واکنش بورس به انتخاب سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری در کوتاه و بلند مدت

۶ تیر ۱۴۰۳

سه تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به تقابل دو دیدگاه عمده در انتخابات اخیر، واکنش بورس به انتخاب سه گزینه‌ پزشکیان، قالیباف و جلیلی را در کوتاه و بلند مدت بررسی کردند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، سه تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به تقابل بین دو دیدگاه عمده اقتصادی و سیاسی در انتخابات اخیر درگفت و گو با دنیای اقتصاد، واکنش بورس به انتخاب سه گزینه‌ پزشکیان، قالیباف و جلیلی را در کوتاه و بلند مدت بررسی کردند.

حسن حسین‌نیا: در هفته‌های گذشته و پس از درگذشت رئیس‌جمهور، بازار سرمایه با مرحله جدید رکود مواجه شد. با تنگ‌تر‌ شدن دامنه محدودیت نوسان عملا تعمیق رکود مشاهده شد. به‌نظر می‌رسد هفته آینده با اعلام نتایج انتخابات و در عین‌حال افزایش دامنه‌نوسان به ۶‌ درصد بورس از شرایط فعلی خارج شود.

در انتخابات اخیر تقابل بین دو دیدگاه عمده اقتصادی و سیاسی مشاهده می شود که به‌زعم سهامداران یکی می‌تواند منجر به رشد سرمایه‌گذاری شود. دیگری نگاه دستوری به اقتصاد دارد و می‌تواند منجر به تداوم کاهش حاشیه سود شرکت‌های تولیدی و خدماتی شود. پس از این منظر پیروزی هریک از جریان‌ها می‌تواند منجر به واکنش قابل‌توجه فعالان بازار سرمایه شود.

در صورتی‌که نتیجه انتخابات به سمت دور دوم کشیده شود، همچنان به تداوم احتیاط بین فعالان بورسی منجر می شود اما حتی در این حالت نیز اینکه چه طیفی از دیدگاه سیاسی و اقتصادی به مرحله دوم راه پیدا کند می‌تواند باعث شکل‌گیری معاملات هیجانی شود. تکیه‌دادن هرکدام از نامزدها با تفکرات مشخص بر مسند ریاست‌جمهوری در کوتاه‌مدت موج جدی از صعود یا نزول ایجاد می کند.

نیما میرزایی: طبیعتا وضعیت بورس بعد از انتخابات منتج از نتیجه نهایی چه در دور اول و چه در دور دوم بستگی به این دارد که کدام نامزد با چه نظری رای نهایی را کسب کند. به‌نظر می‌رسد گزینه‌های پزشکیان، قالیباف و جلیلی شانس بالاتری برای انتخاب‌شدن دارند. اگر جلیلی نامزد منتخب مردم باشد، تفکر فعلی در وضعیت اقتصادی و به‌صورت خاص‌تر بازار سرمایه امتداد می یابد و تقریبا مشابه تیم اقتصادی رئیسی کار را دنبال کنند و تفکرات اقتصادی و ایدئولوژی‌های پشت آن‌هم امتداد وضعیت فعلی باشد که مهم‌ترین آنها کنترل قیمت ارز، قیمت‌گذاری دستوری و عدم‌ اولویت‌دهی به بازار سرمایه است.

اگر قالیباف نامزد منتخب مردم باشد با توجه به انضباط کاری در‌ درجه اول مسیر بازار سرمایه می‌تواند مشخص‌تر شده و آینده آن پیش‌بینی‌ پذیرتر شود و حتما وضعیت تولید و بورس با توجه به مخالفت‌هایی که در بخش‌هایی با نرخ‌گذاری دستوری و کنترل شدید قیمت ارز دارند بهبود می‌یابد. با توجه به ‌نظرات درخصوص رشد دلار نیمایی با رنج ۱٫۵ تا ۱٫۷ در ماه، احتمالا وضعیت بورس نسبت به وضعیت فعلی بهبود قابل‌ توجهی ثبت خواهد کرد.

همچنین با توجه به اینکه گروه اقتصادی وی از نمایندگان خوشنام مجلس در کمیسیون اقتصادی هستند که سابقه موافقت‌ها و حمایت‌های جدی از بازار سرمایه داشتند، می‌توان خوشبین بود وضعیت بازار سرمایه بهبود پیدا می‌کند. در نهایت پزشکیان که تنها نماینده اصلاح‌‌‌‌‌طلبان در انتخابات پیش‌رو است، شانس قابل‌ توجهی دارد و با آمدن وی ضمن اینکه نگاه عدالت‌محور و حمایت از اقشار ضعیف جامعه دارد، گروه اقتصادی وی جزو موافقان سرسخت آزاد سازی و تک‌نرخی‌کردن ارز و حمایت از اقتصاد بازار آزاد هستند.

‌‌‌‌‌بنابراین به‌نظر می‌رسد در صورت انتخاب وی به‌عنوان نامزد منتخب بیشتر از سایر گزینه‌ها مورد اقبال جامعه سهامداری باشد و احتمالا واکنش بورس نسبت به انتخاب پزشکیان مثبت‌تر خواهد بود. به دلیل وضعیت پیش‌آمده در دوماه اخیر درخصوص افت شاخص، موضوع دامنه‌نوسان و ریسک‌هایی که متوجه بوده، فنر بازار به‌شدت فشرده شده و آمدن نامزدی که مخالفت با بازار سرمایه نداشته‌باشد به‌صورت خودکار این فنر را رها می‌کند اما شدت آن به موارد مرور شده بستگی دارد.

سعید مشکات: تا نامزد پیروز مشخص نشود، نمی‌توان در مورد سناریوهای ممکن نظر قطعی داد. با چشم‌انداز فعلی نامزدهایی که احتمال پیروزی دارند، هیچ‌ یک نامزد جذابی برای بورس در بلندمدت نیستند ولی باید صبر کرد و دید نامزد پیروز در نهایت چه‌کسی خواهد بود. مشخص‌شدن این موضوع در کوتاه‌ مدت بر بورس اثر می گذارد و نوسانات تکنیکال خواهد داشت اما در بلندمدت باید دید برآیند سیاست گذاری‌ها به کدام سمت خواهد بود.

در یکی دو مورد مواضع به هیچ‌عنوان مناسب با وضعیت بازار سرمایه نیست و شاید با انتخاب این افراد تحت‌فشار شدیدتری قرار بگیرد و نامزدی که دست‌ کم مواضع منفی در قبال بورس ندارد، مواضع مثبتی را اعلام نکرده‌ و ایدئولوژی مشخص اقتصادی ندارد. به‌ همین‌دلیل در صورت انتخاب‌شدن این فرد اگر رشدی هم داشته‌باشد در ابهام بالا خواهد رفت. چون برنامه مشخصی وجود ندارد.

نرخ بهره کاهشی است و بر P/E های بازار اثر مثبتی دارد. دلار نیما مقداری افزایش پیدا کرده و بر روی نرخ‌های فروش اثر مثبتی دارد. از طرفی به بعضی صنایع مجوز افزایش نرخ نداده‌اند و این احتمال وجود دارد بعد از انتخابات این مجوز را بدهند و این موضوعات اثر مثبتی روی بازار می‌گذارد اما این مسائل کوتاه‌ مدت است.

مساله مهم در بلندمدت اصلاح نوع سیاست گذاری‌ها است که باید به سمت اقتصاد آزاد حرکت کرد اما در این چند سال دائما ابزارهای اقتصاد آزاد در حال تبدیل به ابزار اقتصاد دولتی بود و فشارهایی که روی بورس‌کالا می‌آوردند هم نمونه مشخصی از این موضوع است.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x