۲۹ شهریور ۱۴۰۳

مقایسه بازدهی سهام اولین بانک مشمول اصل ۴۴ از عرضه اولیه با سه بانک دیگر

۲۰ مرداد ۱۴۰۳

بازدهی سهام بانک ملت به عنوان اولین بانک مشمول اصل 44 طی بیش از 15 سال و از زمان عرضه اولیه با سه بانک بورسی بزرگ دیگر مقایسه و بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، بانک ملت در گروه بانکی با متغیرهایی مانند بیشترین سرمایه اسمی (۷۱ هزار میلیارد تومان) و برآورد شناسایی ۶۵ هزار میلیارد تومانی سود تسعیر ارز پس از کسر مالیات ابرازی و خالص دارایی‌های ارزی ۵.۱۸ میلیارد یورویی، لیدر این صنعت محسوب می شود.

بر اساس این گزارش، با تصمیم واگذاری سهام بانک های دولتی در راستای اجرای اصل ۴۴، عرضه اولیه سهام بانک ملت در بورس به عنوان اولین بانک مشمول، ۳۰ بهمن سال ۸۷ انجام شد. عرضه اولیه سهام این بانک به نوعی چراغ واگذاری سهام بانک ها را روشن کرد و باعث شد نگرانی ها و ترس های دولتمردان آن زمان از تبعات واگذاری بانک ها به مردم و واگذاری، برطرف شود.

بانک ملت با برخورداری از صورت های مالی شفاف و سودآور و اراده مدیران وقت با عرضه اولیه سهام به قیمت شیرین باعث شد قطار خصوصی سازی ها با سرعت و جذابیت های بیشتری مواجه شده و راه واگذاری دیگر بنگاه های دولتی به بورس ، وسیع تر و مطمئن تر شود.

بررسی بازدهی سهام این بانک طی بیش از ۱۵ سال و از زمان عرضه اولیه نشان می دهد، قیمت هرسهم “وبملت” در ۳۰ بهمن سال ۸۷ بالغ بر ۱۰۵ تومان بوده به ۲۱۳٫۵ تومان در ۳۱ تیر سال جاری برسد که حکایت از بازدهی جالب ۱۰ هزار و ۴۵ درصدی دارد.

این بانک بورسی طی حضور بیش از ۱۵ ساله در بورس، ۳۲۴۴ روز معاملاتی در بازار فعال بود و سهام آن داد و ستد می شد. این بازدهی در برابر عملکرد دو بانک بزرگ تجارت و پاسارگاد که با سرمایه ۳۳٫۵ و ۳۲٫۲ هزار میلیارد تومانی در بورس حضور دارند هم جالب بوده و پرچمدار بشمار می رود.

به این ترتیب، “وتجارت” از ۲۸ اردیبهشت سال ۸۸ با عرضه اولیه سهام به قیمت ۱۲۰٫۴ تومانی هر سهم وارد بورس شد و تا ۳۱ تیر سال جاری به ۱۳۸٫۶ تومان رسید. این بانک بورسی در ۱۵ سال و طی ۳۱۶۶ روز معاملاتی، بازدهی ۳۴۰۸ درصدی کسب کرد.

همچنین “وپاسار” ۲۵ مرداد سال ۹۰ با عرضه اولیه سهام وارد بورس و با ۲۱۵ تومان کشف قیمت شد. هر سهم این بانک در بازه ۱۳ ساله و طی ۲۴۴۴ روز معاملاتی تا ۲۷ تیر ماه به ۲۴۹٫۸ تومان رسیده و منجر به ثبت بازدهی ۶۵۸ درصدی شده است.

در این میان، بررسی عملکرد “وبصادر” هم که ۱۹ خرداد سال ۸۸ با عرضه اولیه سهام وارد بورس شد نشان می دهد هر سهم این بانک با ۱۰۰٫۱ تومان کشف قیمت شد و در بازه ۱۵ ساله تا ۳۱ تیر ماه به ۱۵۸٫۶ تومان رسید.

بنا بر این بانک بورسی صادرات طی ۳۰۱۰ روز معاملاتی، بازدهی ۱۸۵۹ درصدی کسب کرده است.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x