۳۰ شهریور ۱۴۰۳

دو راهکار تحلیلگر بورس برای رفع سه چالش دولت جدید و تامین مالی

۱۷ تیر ۱۴۰۳

تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به سه چالش دولت جدید، دو راهکار با کمترین اثر تخریبی بر اقتصاد و معیشت مردم ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، حافظ عزیزی در خصوص چالش های پیش روی دولت پزشکیان در فضای مجازی، اعلام کرد: چالش دولت پزشکیان هدایت نقدینگی سرگردان ، بدهی های دولت و کسری بودجه است که سال پیش رو و آینده را برای تیم اقتصادی سخت خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، دولت در درجه‌ اول باید خود و دامنه دخالت را در اقتصاد کوچک کند. کسری بودجه و تورم دست دولت را برای تامین مالی بسته است‌. با توجه به شعارهای انتخاباتی، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی بعید است در سال ۱۴۰۳ انجام شود. فروش اوراق با این نرخ‌ها هم کار بسیار سختی شده و سررسید اوراق قبلی هم نزدیک است.

از منظر مالیاتی و عوارض و … اصناف و شرکت‌ها در این شرایط رکود دیگر توان پرداخت مالیات و عوارض بیشتر را ندارند. اصرار بر فروش اوراق یا تامین مالی با نرخ بالا وضعیت اقتصاد را وخیم‌تر خواهد کرد و صنایع را به ورشکستگی خواهد رساند.

دولت دو راه کم خطر برای تامین مالی در پیش دارد:

۱- بهبود روابط سیاسی و در نتیجه فروش بیشتر نفت و حتی جذب سرمایه‌گذاری خارجی که البته کمی زمان‌بر است و از طرفی چالش ترامپ هم پیش رو است.

۲- تمرکز بر بازار سرمایه و فروش و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی وابسته به پیش نیاز کاهش نرخ بهره و هدایت نقدینگی به بورس است. در شرایطی که وضعیت سیاسی ثبات داشته باشد این دو روش کمترین اثر تخریبی بر اقتصاد و معیشت مردم را در پی خواهد داشت.

جز این دو روش دولت هر کاری بکند بنزین بر آتش تورم ریخته و بدتر اینکه، سرمایه‌ اجتماعی که به زحمت شکل‌ گرفته، دیگر برای همیشه از دست خواهد رفت.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x