۳۰ شهریور ۱۴۰۳

دلایل تداوم کاهش تولید خودرو در پنج ماه / عملکرد ناموفق علی آبادی

۱۹ شهریور ۱۴۰۳

دبیر انجمن خودروسازان با اعلام دلایل تداوم کاهش تولید خودرو در پنج ماه و صلی‌ترین چالش خودروسازان،عملکرد وزیر سابق صنعت را ناموفق ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، احمد نعمت‌بخش در خصوص دلایل تداوم کاهش تولید خودرو در پنج ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه گذشته به ایلنا، اعلام کرد: سال جاری تخصیص ارز به خودروسازان توسط وزارت صنعت از ۱۷ تیر آغاز شد که هنوز تامین نشده‌اند و خودروسازان همچنان با مشکل دست به گریبان هستند.

علی‌آبادی وزیر سابق صنعت دستورالعملی برای تامین ارز به ادارات کل استان‌ها ابلاغ کرد که پر از ایراد بود، از جمله برای واردات نیمه ساخته قطعات خودروها حداکثر ۹.۵ هزار دلار و برای واردات قطعات جدای کامیونت‌ها با برندهای چینی و کره‌ای حداکثر ۱۶ هزار دلار ارز اختصاص داد و مقرر کرد بقیه قطعات با ساخت داخل تامین شود اما شرکت‌های خودروساز نمی‌توانند یک‌ساله تبدیل به تولیدکننده قطعات به ارزش ۵.۵ هزار دلار در خودروهای سواری شوند.

انجمن در نامه‌های متعددی به وزیر وقت صنعت این ایرادات را اعلام کرد و نسبت به تداوم کاهش تولید خودرو هشدار داد تا در نهایت دولت عوض شد و تولید پنج ماهه کاهش پیدا کرد. انجمن در نامه‌ای خطاب به سازمان بازرسی خواستار ورود به این امر شد. امروزه موضوع تخصیص ارز به اصلی‌ترین چالش خودروسازان تبدیل شده است.

وزارت صنعت در تدوین این دستورالعمل هیچ مشورتی از انجمن‌های مرتبط نگرفت. عملکرد علی آبادی در صنعت خودرو موفق نبود. مشکل دیگر قطعی برق دو روزه در هفته بود که با احتساب تعطیلی جمعه تولید سه روز در هفته متوقف بود. البته در روزهای دیگر نیز قطعی‌های چند ساعته و از پیش اعلام‌ نشده اتفاق می‌افتاد که علاوه بر توقف تولید، تلف شدن سرمایه‌ها را هم در پی داشت.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x