۲ آبان ۱۴۰۳

جزئیات مالیات ۱۰ تا ۳۰ درصدی بر حقوق سال آینده اعلام شد

۲ آبان ۱۴۰۳

حداقل و حداکثر مالیات بر درآمد سالانه حقوق 360 تا بیش از 800 میلیون تومانی در لایحه بودجه سال آینده 10 تا 30 درصد خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، طبق لایحه بودجه سال آینده، مالیات سالانه برای حقوق ۲۸۸ تا ۳۶۶ میلیون تومان ، ۱۰ درصد، بین ۳۶۰  تا ۴۵۶ میلیون ، ۱۵ درصد، بین ۴۵۶ تا ۶۰۰ میلیون، ۲۰ درصد، ما بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ، ۲۵ درصد و بیش از  ۸۰۰ میلیون تومان هم  ۳۰ درصد تعیین شده است.

بر اساس این گزارش، تمام شاغلین بخش‌های دولتی و غیردولتی تحت هر عنوان از جمله ساعتی، روزمزد، قراردادی، حق‌التدریس، حق‌التحقیق، حق‌الزحمه، حق نظارت، حق‌التألیف، حق فنی و پاداش شورای حل اختلاف دریافتی دارند نیز مشمول مالیات حقوق هستند.

اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و آموزشی و قضات دادگستری از این حکم مستثنی و مشمول ماده ۸۵ قانون مالیات‌های مستقیم هستند. به علاوه مالیات قراردادهای پژوهشی مشمول ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم الحاقی ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ است.

برای تعیین مالیات بر مجموع این درآمدها ، پرداخت‌کنندگان قبل از هر پرداخت یا تخصیص موظفند فهرستی از نام و نشانی دریافت‌کنندگان و میزان پرداخت را برای محاسبه به سامانه سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. از تاریخ اعلام میزان مالیات مربوط به هر کارفرما در سامانه حداکثر تا پایان ماه بعد، پرداخت‌کننده باید نسبت به کسر و پرداخت مالیات اعلامی اقدام کند. رعایت این ترتیبات، جایگزین تکالیف مقرر در ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم می‌شود.

همچنین در صورت عدم پرداخت مالیات در موعد، سازمان امور مالیاتی از طریق عملیات اجرای وصول مالیات نسبت به وصول آن اقدام می‌کند. درآمد حاصل از این موارد و سایر که از مصادیق درآمد مواد ۸۲ و ۸۳ قانون مالیات‌های مستقیم نباشند همانند سال‌های گذشته، مشمول مالیات ‌بر درآمد حقوق است.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x