۳۰ شهریور ۱۴۰۳

ارزیابی رویکرد دولت پزشکیان و جلیلی در بورس و دیدگاه اطرافیان

۱۳ تیر ۱۴۰۳

کارشناس بازار سرمایه، رویکرد دولت پزشکیان و جلیلی در بورس، دیدگاه اطرافیان و مشاوران اقتصادی را مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، مهدی سوری در خصوص رویکرد دولت پزشکیان و جلیلی در بازار سرمایه و دیدگاه اطرافیان و مشاوران اقتصادی به ایلنا، اعلام کرد: در مدت اخیر که بورس با رکود مواجه بود، مشکلات صنایع لطمه بسیاری وارد کرد. به رغم شعار سال، سیاست‌های دولت خلاف منافع تولیدکنندگان است. مردم جایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که صرفه اقتصادی در آن بخش وجود داشته باشد.

از سال ۱۴۰۰ تا کنون حاشیه سود شرکت‌های بورسی کاهش پیدا کرده است. فعالان بازار سرمایه اخیرا اخبار مثبتی از عملکرد شرکت‌ها و تغییر فرمول‌های تعیین نرخ خوراک داشتند اما این اخبار را به دلیل ترس از روی کار آمدن طیف خاص در قیمت سهام لحاظ نکردند.

با روی کار آمدن پزشکیان انتظار گلستان در شرایط کسب و کار نمی رود اما بیشتر افراد نگران هستند با روی کار آمدن جلیلی همه چیز به سمت دولتی سازی برود و در بسیاری از زمینه‌ها توجیه برای سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند و انتخاب پزشکیان را نوعی رفع این خطر می‌دانند.

نه تنها در بازار سرمایه بلکه در فضای کسب و کار هم تولیدکنندگان این دیدگاه را دارند که با انتخاب جلیلی به عنوان رییس جمهور باید فکر اساسی برای حفظ کسب و کار داشته باشند. در بخش تولید هم نگرانی‌هایی وجود دارد و در اتاق بازرگانی هم ابراز نگرانی کم نیست.

موضوع دیگر جریان فکری است که در تفکر اطرافیان جلیلی مشاهده می شود. تفکری که همه چیز را به صورت دولتی و متمرکز دنبال می‌کند درحالی که رسما هم به این نوع تفکر اعتراف نمی کند. اساسا دو ساز و کار در اقتصاد وجود دارد که نخست، بازار برای تعیین قمیت‌ها فعال باشد و سرمایه‌گذار تعیین کند کجا سرمایه‌گذاری کند.

دوم اینکه دولت تعیین کند چه کسی کجا سرمایه‌گذاری و چقدر سود کند. حال اینکه شعارهای جلیلی به سمت ساز و کار دوم نزدیک است اما مستقیم اعتراف نمی کنند که به ساز و کار بازار اعتقادی ندارند.

از سمت جلیلی بارها شنیده‌ شده مردم پول در پروژه مشخص سرمایه‌گذاری کنند. یعنی دولت تشخیص دهد مردم، پول را کجا سرمایه‌گذاری کنند و مشکلات مالی دولت را هم از این طریق حل می‌‌کند.

جلیلی بر این باور است عرضه‌های اولیه به سمت شرکت‌های بزرگ ارزآور برود. این دیدگاه ها نشان می‌دهد دولت می‌خواهد سرمایه مردم را در جایی که می‌خواهد با هدف اجرای سیاست‌های دولت ببرد.

نگاه جلیلی به قیمت‌گذرای دستوری و تداوم دو نرخی بودن ارز است. اظهارات و سیاست‌های وی نشان می‌دهد با تخصیص ارز موافق است اما فکر می‌کند نفرات قبلی این روش غلط را نتوانستند به درستی اجرا کنند.

جلیلی قیمت‌گذاری دستوری را به عنوان یک واقعیت و سیاست مطلوب پذیرفته و فقط درباره انجام بهتر یک کار و سیاست غلط حرف می‌زند. اگر این فشار زیاد شود در نهایت به خروج سرمایه منجر خواهد شد.

تولید و بازار سرمایه زمانی رشد پایدار خواهند داشت که صرفه تولید از صرفه دلالی بیشتر باشد. سیاست‌های دستوری، اعمال برنامه‌های دولتی و نپذیرفتن اقتصاد منرج به افزایش صرفه دلالی از تولید می شوند. دو نرخی شدن در اقتصاد به فساد می‌انجامد و با قدرت گرفتن باندهای فساد کسی حریف آنها نمی‌شود .

باید جانب انصاف را حفظ کرد. افرادی امثال عبدالملکی، جبراییلی، مومنی نسب، درخشان و حتی رسایی حرف‌هایی به عنوان هواداران جلیلی می‌زنند که سمت رسمی ندارند و جلیلی هم اعلام نکرده پستی برای این افراد در نظر گرفته اما باید نسبت را با این جریان فکری مشخص کند. چرا که انتساب حرف این افراد به شدت به وی آسیب می‌زند.

تاکنون از سوی جلیلی کسی را به عنوان رهبر تیم اقتصادی اعلام نکرده اما پزشکیان دیروز طیب‌نیا وزیر اسبق اقتصاد را معرفی کرد که به عنوان مدیر باسواد شناخته می شود و کارنامه قابل دفاعی دارد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x