۲۹ شهریور ۱۴۰۳

اثر تغییرات در وزارت اقتصاد، شورای عالی و سازمان بورس بر رشد بازار سهام

۲۵ شهریور ۱۴۰۳

تغییرات در وزارت اقتصاد، شورای عالی و سازمان بورس، اتفاقاتی بود که می‌تواند با تفکر رؤسا روند بازار را تغییر دهد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، هفته گذشته تحت تاثیر تغییرات در رأس سازمان بورس قرار داشت. استعفای مجید عشقی و جایگزینی حجت‌ اله صیدی مهمترین خبر هفته بود که خون بازار را عوض کرد. بررسی‌های نظرات مسئولین می‌تواند تا حدی رنگ این خون را برای فعالان مشخص کند.

عبدالناصر همتی

وزیر اقتصاد در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی، گفت: بخش عمده‌ای از چالش‌های بورس به تصمیمات دولت باز می‌گردد. سیاست گذاری، قیمت‌گذاری دستوری، نرخ ارز و اختلاف نرخ ارز بازار آزاد و نیمایی بحث‌های مهمی هستند کــه صنایع را با مشکل مواجه کرده و شرکت‌ های بورسی حدود ۵۰ درصد نسبت به دوره قبل کاهش سود داشتند.

وی افزود: باید با تعامل رئیس سازمان بورس و سایر اعضای دولت این روند متوقف، شرکت‌ها احیا و شرایط سودآوری آنها بهتر شود. یکی از دلایل انتخاب رئیس جدید سازمان بورس تعامل مناسب با وزرا و رؤسای سازمان‌های مهم مربوطه بود.

حجت‌اله صیدی

رئیس سازمان بورس بعد از کسب اعتماد از شورای عالی بورس، اعلام کرد: برنامه اصلی مدیریت جدید بازار سرمایه، کاهش ریسک و افزایش اعتماد به بورس است. بازار سرمایه در همه جای دنیا دارای چالش‌هایی است. در ایران هم طی سال‌های اخیر ریسک های بازار افزایش یافت.

وی افزود: بخشی از این اتفاق ناشی از عدم قطعیت‌ها و عدم تعادل‌های موجود در اقتصاد و بخش دیگر تحت تاثیر تحولات سیاسی، اجتماعی و بین‌ المللی است. اقتصاد به شدت نیازمند مثبت شدن نرخ رشد سرمایه است. رفع مشکلات بورس و مسائل مربوط، مقدمه تشکیل سرمایه را فراهم می ‌کند.

صیدی ادامه داد: تا کنون سهم بازار سرمایه در تشکیل سرمایه و تامین مالی از بازار پول کمتر بود. امید است ۴ اقدام افزایش شفافیت، ارتقای کارایی بازار، کاهش ریسک و صیانت از حقوق سهامداران به تشکیل سرمایه و کسب بازده مناسب از بورس کمک کند.

محمدرضا فرزین

محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی نیز یکی از نگرانی های اصلی برای کنترل تورم را تامین مالی پایدار دانست. به نظر می‌رسد با تعامل بانک مرکزی و سازمان بورس، دغدغه این نهاد و فعالان برطرف خواهد شد.

حسین عبده تبریزی

مشاور اقتصادی رئیس جمهور نیز در خصوص بورس و افق آن گفت: با تغییراتی که در ساختار بازار سرمایه در حال انجام است تا پایان سال تقویت خواهد شد و رشد خواهد کرد.

وی افزود: بازار سرمایه تا به امروز مسیر پر پیچ و خمی را گذرانده اما باید بیشتر بر روی شفاف‌سازی‌ها کار شود. به نظر می‌رسد در صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی می‌توان اقدامات عمده‌ای انجام داد. چرا که بخشی از گرایش بورس، سرمایه‌گذاری کوتاه مدت است و ورود سرمایه‌های بلند مدت و ۳۰ ساله از سوی صندوق‌های بازنشستگی می‌تواند به تعادل بازار سرمایه منتهی شود.

عبده تبریزی ادامه داد: به نظر می‌رسد بازار سرمایه به دغدغه مشترک برای سیاست‌گذاران تبدیل شده و اگر سیاست‌های اتخاذی هدفمند باشد و جزیره‌ای تصمیمی اتخاذ نشود، اتفاقات ویژه‌ای برای بورس بعد از ۴ سال خواهد افتاد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x