۲۸ مهر ۱۴۰۳

ابلاغ مصوبه بازگشت ارز حاصل از صادرات و نرخ توافقی زنجیره فولاد و فلزات

۹ مهر ۱۴۰۳

با ابلاغ مصوبه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات، زنجیره فولاد و فلزات می‌تواند ارز صادراتی را مصرف یا با نرخ توافقی واگذار کند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، ناهید دشتدار مدیر کل دفتر خدمات ارزی و مالی سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای تصمیمات اتخاذ شده در جلسه کارگروه بازگشت ارز حاصل و صادرات را ابلاغ کرد.

۱. نظر به حجم واردات و صادرات زنجیره فولاد و فلزات رنگین اساسی توسط تولید کنندگان این حوزه و با توجه به میزان مصارف ارزی ۴ حوزه ماده اولیه طرح‌های توسعه ای تکمیل پروژه های تولید انرژی و نیاز کالاهای التهابی صنایع فلزی با امکان استفاده از ارز حاصل از صادرات جهت واردات اقلام مورد نیاز مصارف فوق بر اساس تبصره یک بند یک ماده ۸ آیین نامه اجرایی تا سقف ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات با رعایت شروط زیر موافقت می‌شود.

– شناسه‌های ملی تولید کنندگان حوزه زنجیره ارزش فلزات توسط وزارت صنعت جهت تشکیل گروه یکپارچه به بانک مرکزی معرفی شود.

– کد تعرفه‌های کالاهای منتخب در موضوع ماده اولیه قطعات تجهیزات و ماشین آلات خط تولید و ماشین آلات و تجهیزات حوزه تولید انرژی برای خود توسط وزارت صنعت به بانک مرکزی ابلاغ و کنترل ثبت سفارش بر اساس برنامه توسعه مد نظر وزارت صنعت در زنجیره ارزش صورت می‌پذیرد.

– کالاهای التهابی منتخب وزارت صنعت در صورت واردات از محل این منابع باید تحت نظارت و با صلاحدید وزارت صنعت در بورس کالا به فروش برسند.

– بانک مرکزی مکلف است از تخصیص ارز از منابع بانکی به شرکت‌های اعلام شده جلوگیری کند.

۲. مهلت رفع تعهد ارزی کلیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و سایر خدمات تصمیمات کمیته ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی حمایت از صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی و کمیته ماده ۵ دستورالعمل اجرایی بازگشت ارز حاصل از صادرات خدمات سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۱ حسب مورد که نسبت به رفع تعهدات اقدام نکرده‌اند و همچنین مهلت بهره‌مندی این گروه صادرکنندگان از معافیت‌های مالیاتی برای یک بار و به مدت ۴ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه منوط به صدور کوتاژ صادراتی برای آنان تمدید می‌شود. بانک مرکزی موظف است اطلاعات بازگشت ارز مربوط به هر کوتاژ صادراتی را در اختیار سازمان مالیاتی قرار دهد.

۳. با توجه به تصمیمات موضوع بند ۸ مصوبات نخستین جلسه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات مبنی بر افزایش مهلت ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان فرش دستباف به یک سال مهلت فوق شامل بهره‌مندی از معافیت‌های مالیاتی صادر کنندگان موضوع ماده ۱۴۱ قانون امور مالیاتی نیز خواهد بود. همچنین میزان برگشت ارز هر کوتاژ صادراتی توسط بانک مرکزی برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود.

۴. با توجه به بند ۱۲ مصوبات جلسه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات موضوع نامه ۸ اسفند سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی که مهلت عدم اعمال محدودیت‌های تجاری برای صادرکنندگان کالاهای مشمول استثنائات تا پایان تیر ماه در نظر گرفته شده بود با آماده نشدن زیرساخت فنی جهت ثبت پروانه‌های دارای مانده تعهدات ارزی مهلت فوق به منظور پیشگیری از اعمال محدودیت‌های تجاری برای این گروه از صادر کنندگان تا پایان مهر ماه تمدید می‌شود. فهرست صادرکنگانی که امکان ثبت اطلاعات پروانه‌های آنان به دلیل در سامانه ذی‌ربط وجود ندارد از سوی سازمان توسعه تجارت به بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی جهت مساعدت ارسال می‌شود.

۵. با توجه به بند ۲ مصوبات نوزدهمین جلسه کارگروه بازگشت اصل حاصل از صادرات در خصوص بررسی و تعیین تکلیف موضوع پرونده‌های موارد خاص دارای تعهدات ارزی ایفا نشده حاصل از صادرات سال ۱۴۰۱ صادرکنگانی که تاریخ ثبت سفارش آنها قبل از ۳۰ دی ۱۴۰۲ و تاریخ قبض انبار آنها تا پایان ۳۱ خرداد سال جاری است مقرر شد صرفاً به درخواست متقاضیان مشمول تا پایان مهر ماه ترتیب اثر داده شود.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x