به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، امیرعباس فرنودی با اشاره به برنامهریزیها برای صادرات خودرو به کشور روسیه، گفت: این برنامه در چند مرحله اجرا شد. سال گذشته و در مرحله نخست بخشی از زیرساختها فراهم و تعدادی قطعات مربوط به خدمات پس از فروش به روسیه ارسال شد. در مرحله دوم نیز به زودی بخش دوم قطعات ارسال خواهد شد تا انبارهای روسیه برای ارایه خدمات پس از فروش از قطعات کافی برخوردار باشند.
وی افزود: فرآیند دریافت استاندارد برای تارا و سایر خودروهایی که قرار است در بازار روسیه به فروش برسد در جریان است. در صورت اخذ گواهینامه استاندارد برای تارا، ظرفیت صادرات به سایر کشورهای عضو اتحادیه گمرکی اوراسیا را نیز خواهد داشت.
این مقام مسئول ادامه داد: فعالان روسی از خودروی ریرا نیز استقبال کردهاند و پس از تولید و عرضه داخلی این محصول در نیمه دوم سال برنامهریزی برای صادرات این محصول به روسیه پیگیری خواهد شد. فروش صادراتی همراه با کسب و حفظ حاشیه سود است. تحقق استرداد حقوق و عوارض گمرکی بابت اقلام وارداتی، تعریف مجدد جوایز صادراتی با مقادیر اقتصادی جذاب به عنوان یکی از درآمدهای جانبی، معافیتهای مالیاتی و تسهیلات ارزان قیمت را امتیازات حاصل از صادرات برشمرد.
فرنودی گفت: ایران خودرو سابقه صادرات گروههای مختلف کالایی از جمله قطعات ریختهگری را دارد که با توجه به مزیتهای رقابتی مناسب برای تولید و صادرات قطعات ریختهگری، سودآوری نسبتا قابل توجهی را در سنوات گذشته به همراه داشت. قطعات یدکی نیز به صورت مستمر در کنار خودرو صادر شده و حاشیه سود معقولی دارد. در سالهای اخیر گروههای دیگری نظیر موتورسیکلت و قطعات غیر ریختهگری به سبد صادراتی افزوده شده است. این موارد سبد سودآور صادراتی برای ایران خودرو رقم می زند.