۲۷ مهر ۱۴۰۳

تحولات جدید”صبا”: چند عرضه اولیه، تملک بانک و بیمه و تامین سرمایه و…

۲۴ مهر ۱۴۰۳

مدیرعامل صبا تامین با اعلام مهمترین اقدامات و برنامه های تحولی از برنامه چند عرضه اولیه، تملک بانک و بیمه و تامین سرمایه مستقل و... خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، محمدجواد میرطاهر به وعده مجمع سالانه ۲۸ شهریور مبنی بر برگزاری نشست خبری با رسانه ها و تشریح عملکرد و اقدامات، دستاوردها و برنامه های آینده عمل کرد و علاوه بر اعلام آمار و ارقام، پیشنهادات و نکاتی هم مانند تشکیل شورای ثبات برای هماهنگی بین بورس، بانک ها و بیمه و اصلاح مواردی برای صنعت بیمه مطرح کرد.

گذشته و حال شرکتی که ۰٫۵ درصد ارزش روز بازار سهام ایران را دارد

وی با اشاره به تاریخچه ” صبا” توضیح داد: گروه مالی صبا تامین بزرگترین شرکت مالی و هلدینگ با دارا بودن نیم درصد ارزش بازار سهام ایران معادل ۵۴ هزار میلیارد تومان در حوزه های مالی، بورسی، بانکی و بیمه، بازارگردانی، پردازش اطلاعات مالی، خدمات بیمه‌ای، مشاوره‌ عرضه و پذیرش، معاملات بازار سهام فعال بوده و در هلدینگ شستا هم حایز رتبه اول و رهبر بازار در عرصه خدمات است.

صبا تأمین اسفند سال ۱۴۰۱ از شرکت سرمایه‌گذاری به گروه مالی تبدیل و سپس از بازار دوم معاملات فرابورس به بازار دوم بورس منتقل شد. سرمایه فعلی شرکت هم طی چند مرحله در سال گذشته به ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و با زیرمجموعه های چون شرکت‌های کارگزاری صبا تأمین، سبدگردان اندیشه صبا، سرمایه‌گذاری هامون صبا، خدمات مدیریت صبا تأمین و کارگزاری بیمه تأمین آینده، طیف گسترده‌ای از خدمات مالی را به عموم مردم به ویژه گروه تأمین اجتماعی ارائه می‌کند.

علاوه بر این صبا تامین تنها گروه مالی زیرمجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و بازوی سرمایه گذاری و تامین مالی خانواده تامین اجتماعی بوده و برای مثال انتشار ۴ هزار میلیارد تومان اوراق برای سازمان تامین اجتماعی و راهبری و مشاوره تامین مالی به هلدینگ های بزرگ شرکت سازمان سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی مانند تاپیکو، تاصیکو و سیتا را به عهده داشت.

همچنین صبا تامین دارای زنجیره کامل خدمات مالی جهت ارائه به خانواده بزرگ بازنشستگان تامین اجتماعی و سهامداران با هدف نگهداری و حفظ منافع در گروه تامین اجتماعی و پایداری بلندمدت شرکت است.

تبدیل شدن به رهبر بازار در ارائه خدمات مالی و کسب حداکثری سهم بازار، بهینه سازی و متوازن سازی سبد دارایی ها با محوریت افزایش بازده، نقدشوندگی و مدیریت ریسک، نهادسازی و ابزارسازی مالی با رویکرد نوآورانه و فن آورانه، تجزیه و تحلیل همزمان بازارهای موازی در جهت حداکثر کردن ثروت سهامداران، ارائه خدمات جامع مالی به خانواده بزرگ تامین ‌اجتماعی و جلوگیری از بروز عدم‌النفع ارزش های محوری از جمله اهداف و اصول شرکت است.

چابکی، بهبود مستمر، انعطاف پذیری و سازگاری با شرایط متغیر، تصمیم گیری داده محور، به موقع، بهینه و استراتژیک، پاسخگویی سریع، دقیق و شایسته به صاحبان سرمایه نیز از ارزش های محوری است.

گروه مالی صبا تامین در راستای ایفای مسئولیت، دو وظیفه دارد. اول مدیریت پورتفوی سرمایه‌گذاری شامل خرید و فروش سهام و اوراق بهادار در بازارهای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و دوم ارائه طیف وسیعی از خدمات مالی به واسطه شرکت‌های تابعه.

در بخش دوم هم اقداماتی چون بازارگردانی و تأمین نقدینگی با هدف بهبود وضعیت سهام شرکت ها در بورس و ارائه خدمات مرتبط با بازارگردانی، مدیریت دارایی از طریق سبدگردانی و مدیریت سرمایه گذاری برای افزایش سودآوری شرکتها و سهامداران، تأمین مالی شرکت ها از طریق مشارکت در انتشار اوراق قرضه و سایر ابزارهای تأمین مالی ( از جمله بزرگترین و سریع ترین تامین مالی ایران با انتشار صکوک زیرمجموعه شستا در ۱۴۰۲)، مشاوره عرضه و پذیرش ارائه خدمات مشاورهای به شرکت ها و سازمان ها برای عرضه و پذیرش در بورس، خدمات کارگزاری ایجاد بستر معاملات در بازار سهام توسط شرکت کارگزاری صباتامین، ارائه خدمات بیمه ای به منظور مدیریت ریسک اموال و دارایی ها توسط کارگزاری بیمه تامین آینده و توسعه فناوری های مالی “فینتک” طراحی و ارائه محصولات نوآورانه مالی بر پایه فناوریهای نوین انجام می شود.

عملکرد و دستاوردهای صبا تامین

 تبدیل شدن شرکت از سرمایه گذاری به گروه مالی مهتریین اقدامی بود که انجام و آثار آن در آینده در حوزهای بانک و بیمه و … مشخص خواهد شد و منجر به تبدیل این گروه به شرکتی خاص در بین ۱۴ شرکت هم گروه و متمایز از حدود ۵۰۰ شرکت سرمایه گذاری شده است.

اخذ کرسی هیئت مدیره در تمام ارکان بازار سرمایه برای اولین بار در تاریخ وزارت کار، انتقال نماد “صبا” از فرابورس به بورس، افزایش حدود ۴۰۰ درصدی سرمایه شرکت و رتبه اول سرمایه در بین هلدینگ های تابعه شستا، کسب رتبه نخست بازدهی فروش در ارزیابی ۱۰۰ شرکت برتر ایران IMI۱۰۰، کسب رتبه اول تحقق بودجه در بین هلدینگ های شستا از حیث درآمد عملیاتی از جمله دستاوردهای شرکت به شمار می رود.

در حوزه تامین مالی هم که مسئله روز اقتصاد ایران است اقداماتی چون انتشار ۲ هزار میلیارد تومان صکوک در بازار سرمایه برای گروه مالی صباتامین، تهیه بسته جامع تامین مالی متناسب با پروژه های هلدینگ های زیرمجموعه شستا، انجام بزرگترین و سریع ترین تامین مالی تاریخ بازار سرمایه با انتشار ۴ هزارمیلیارد تومان اوراق برای سازمان تامین اجتماعی و انتشار ۴ هزارمیلیارد تومان اوراق تامین مالی برای شستا، انتشار ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق اجاره سیمان فارس، ۲۳۰ میلیارد تومان اوراق برای آب نیرو و ۱۵ میلیارد تومان اوراق مرابحه شرکت داروسازی کاسپین تامین از دیگر دستاوردهای شرکت است.

حضور شرکت‌های زیرمجموعه شستا در بورس

صبا تامین دارای قابلیت پذیرش انواع شرکت‌های زیر مجموعه در بورس بوده که مهمترین آن پذیرش نفت ستاره خلیج فارس با وجود چند سهامدار اصلی است برای بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی و شرکتی که دارای رتبه اول فروش در بین ۱۰۰ شرکت برتر ایران است.

علاوه بر این شرکت های پگاه تهران، پگاه زنجان، بسته بندی پگاه،صنایع شیر اسیران، پتروشیمی بافت، مجتمع صنعتی اسفراین و پخش دارویی اکسیر هم در بورس و فرابورس پذیرش و نمادهای “شهر، پتوسعه، زفارس، شیرخشک، وثنو و تادیکو (هلدینگ کشت و دام تامین) درج شده اند. سهام شرکت هایی با نمادهای “وهامون، لطیف، شکام، ساییک، کارام، رتکو، دقاضی، بیوتیک و صبا” نیز انجام شد.

انتخاب مدیرعامل گروه مالی صباتامین به عنوان مدیرنمونه سال در همایش مدیر سال، افزایش دارایی های تحت مدیریت گروه مالی صباتامین به ۹۰ هزار میلیارد تومان، اصلاح ساختار حاکمیت شرکتی در گروه مالی صباتامین و شرکتهای تابعه، ارتقاء رتبه اعتباری از A– به A توسط شرکت رتبه بندی اعتباری پایا هم از دیگر اقدامات مهم بود.

توسعه و تکمیل رشته فعالیت های مرتبط از طزیق مواردی مانند افزایش درآمدهای عملیاتی به ۸۱۶۰ میلیارد تومان و سود ۷۲۲۳ میلیارد تومانی در اردیبهشت سال جاری، افزایش چشم گیر کیفیت درآمدهای عملیاتی از طریق افزایش وزن درآمد سود سهام از کل درآمدهای عملیاتی از ۲۹ به ۷۴ درصد، افزایش ۶۰۲ درصدی سود خالص سبدگردان اندیشه صبا طی دو سال، افزایش دارایی های صندوق های تحت مدیریت شرکت سبدگردان اندیشه صبا به ۲۱۰۶۳ میلیارد تومان طی سه سال، ارتقاء و تثبیت جایگاه شرکت سبدگردان اندیشه صبا به عنوان سومین سبدگردان بزرگ ایران، کسب رتبه ۳ توسط شرکت کارگزاری صباتامین در بین بیش از ۱۰۰ شرکت کارگزاری در شهریور، افزایش ۴۳۹ درصدی سود عملیاتی کارگزاری بیمه تامین آینده طی دوسال، بازدهی ۱۰۲ درصدی “وهامون” در سال ۱۴۰۲ ( در برابر بازدهی ۱۵ درصدی شاخص بورس)، تاسیس صندوق طلای نفیس، اوراق دیبا، صندوق بخشی پتروشیمی پتروصبا و بازارگردانی شرکتهای تابعه شستا )۸۵ نماد( به ارزش ۱۰٫۷ هزارمیلیاردتومان انجام شده است.

برنامه‌های پیش رو و اقدامات تحولی جدید

برنامه مالکیت بانک و بیمه مستقل و …

شستا در حالی شرکت کنترل بیمه ای ندارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم دارای کرسی هیات مدیره در چند شرکت بیمه بوده ولی باید یک شرکت بیمه تملک شود. در این میان مذاکره و ارزش‌گذاری با دو شرکت بورسی و غیر بورسی به دلیل سقوط بالگرد رئیس جمهور و سایر اتفاقات به وقفه افتاد ولی قرار است با فروش سهام بیمه‌ها فقط بر روی یک شرکت بیمه‌ای تمرکز شود.

علاوه بر این قرار است از ترکیب سهامداری ۷ بانک خارج و اقدام به مدیریت یک بانک مستقل شود که نیازمند رایزنی و هماهنگی با بانک مرکزی است.

افزایش سرمایه حدود ۶ هزار میلیارد تومانی از سود اندوخته در سال آینده، راه اندازی لیزینگ و واسپاری صبا تامین بعداز دو سال پیگیری، ورود به حوزه صرافی، تملک شرکت تامین سرمایه امین بعد از رفع محدودیت مالکیت حداکثر ۳۰ درصدی، انتشار عرضه اوراق ارزی و فعالیت در بورس بین المللی ( بعد از مشکل اصلی تسویه) و حضور در نمایشگاه کیش هم از دیگر برنامه های مدنظر است.

دو مسیر برای تحقق شعار سال

بهترین مسیر برای تحقق شعار سال و مشارکت مردم در تولید هم عرضه اولیه سهام و افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم سهام است که منجر به توسعه بازار اولیه و تقویت بازار ثانویه خواهد شد. برای این منظور باید سرمایه ها وارد بازار شود ولی نگاه اشتباه و معتقد به سفته بازی بازار باید اصلاح شود.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x