۲۸ مهر ۱۴۰۳

رویکرد متفاوت و جالب صیدی با اعلام گوشه ایی از واقعیت ها و اولویت ها

۱۵ مهر ۱۴۰۳

رییس سازمان بورس با رویکردی متفاوت و جالب، گوشه ایی از واقعیت های فعلی و اولویت های مهم نیمه دوم سال را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، حجت‌اله صیدی در همایش روز کارگزار و سالگرد تاسیس کانون کارگزار بورس با اعلام مواضع و رویکردی متفاوت از روسای قبلی سازمان بورس ، گوشه ایی از واقعیت های فعلی بازار سرمایه را همراه با اولویت های مهم برای نیمه دوم سال مطرح کرد که به تایید اکثریت حاضرین در همایش همراه شد.

۱۷ اولویت از فهرست بلند بالا و ۷۵ موردی برای نیمه دوم سال

وی با اشاره به شناخت بیش از ۳۲ ساله وی از بورس ، چند نکته و برنامه مدنظر ، مطرح و اعلام کرد: در جلسه مفید با هیات مدیره کانون کارگزاران بورس، اعلام شد که بازار سرمایه بدون کارگزاران دوامی نخواهد داشت.

اولین اقدام در دوره جدید سازمان بورس، تدوین فهرستی بلند بالا از مسائل و مشکلات بازار سرمایه و دارای ۷۵ اولویت بود که مقرر شد ۱۷ اقدام طی ۶ ماه آینده انجام شود که یکی دو مورد هم مربوط به کارگزاران است. باید دید که بازار سرمایه به عنوان بخشی از اقتصاد، چه باری متحمل شده است؟

رویای چشم انداز رشد اقتصادی با نرخ منفی تشکیل سرمایه

گزارشی در جلسه ستاد اقتصادی دولت از وضعیت بازار سرمایه ارایه شد تا بتوان برای لایحه بودجه سال آینده، برنامه ریزی کرد. دغدغه همگان، رشد اقتصادی است که منجر به رفاه عمومی خواهد شد اما ایران باید تا سال ۱۴۰۴ قدرت اول منطقه باشد که به رشد اقتصادی ۵۶ درصدی نیاز دارد ولی با توجه به روند گذشته این هدف عملا قابل تحقق نیست.

از سوی دیگر در چشم انداز ۱۴۱۰ هم اقتصاد ایران باید سالانه ۱۵ درصد رشد کند که به رویا می ماند. بنابراین برای حفظ همین رتبه چهارمی منطقه باید سالانه ۶.۵ درصد رشد اقتصادی محقق شود که به حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. آن هم در شرایطی که نرخ تشکیل سرمایه، منفی است.

دو بازار سرمایه و پول هم باید در این رشد اقتصاد، نقش داشته باشند و نقش بازار سرمایه ۵۰ درصد است. برای تشکیل سرمایه هم باید از حقوق سرمایه گذاران دفاع و بازار را جذاب کرد. جذب سرمایه گذار به بورس هم به کارآیی، شفافیت و تسهیل تشکیل سرمایه نیاز دارد اما مسئله ایی که مورد غفلت فعالان بازار سرمایه قرار گرفته یا کم گذاشته شده، دنباله روی به جای پیشروی و جهت دهی بازار و بزرگتر کیک است. به طوریکه اجازه داده‌ شده تا فرایند اقتصاد و بازار بر مبنای برخی تحلیل‌های سست و ضعیف باشد و در واکنش به این روندها هم به اجبار اقداماتی انجام شده‌ است.

صندوق توسعه بازار سرمایه، دغدغه نیست

بنابراین صندوق توسعه بازار سرمایه، دغدغه نیست و سپرده ۱۶٫۵ میلیارد تومانی این صندوق هم برای بازار عددی نیست. هر دو صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه از ابزارهای آرامش بازار بوده و به درستی تشکیل شده اند و نباید تعطیل شوند.

آغاز مقررات زدایی از بازار سرمایه

دومین اولویت، بررسی و حل مواردی مانند به حداقل رساندن مقررات زدایی از بازار سرمایه است که هفته قبل جلسه ایی در این رابطه برگزار شد اما اصول را نمی توان از بین برد ولی می توان اقداماتی مانند ارتقا سامانه معاملاتی و کاهش هزینه ها را انجام داد. تدوین مقررات هم حتما باید با مشارکت کانون ها و فعالان باشد و بهبود عملکرد دو صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه هم مدنظر است.

تنوع بخشی به فعالیت ها و پرهیز از افتخار صدور دیرهنگام مجوزها و سالانه ۵ مورد نیز از دیگر برنامه های سازمان بورس است.

درخواست اصلاح تلقی نادرست از سازمان بورس و نفع فقط چند صد هزار سهامدار

توسعه بورس های کالایی و بررسی آثار مستقیم و غیر مستقیم لایحه بودجه بر بازار سرمایه با مدنظر قرار دادن اثر منفی مواردی چون حقوق مالکانه معادن، نرخ خوراک، قیمت گذاری دستوری، تثبیت معافیت‌های مالیاتی، تعامل با بانک مرکزی، کاهش فاصله دلار نیمایی با دلار بازار آزاد و… طرح این موارد در دولت هم در اولویت بوده ولی بدون مشارکت کانون کارگزاران و تک تک فعالان، شدنی نیست.

در این میان تلقی نادرستی مبنی بر اینکه سازمان بورس، مسئول شاخص بوده و ذی نفع بودن فقط چند صد هزار، شکل گرفته که باید با کمک همگانی، اصلاح و درست و منجر به رونق و توسعه بازار سرمایه شود. چون همه ۸۵ میلیون نفر ایرانی و به جز دستگاه، همه وزارتخانه ها حتی آموزش و پرورش با  بازار سرمایه مرتبط هستند و با کاهش سود شرکت‌ها، نه تنها بازار سرمایه و سهامداران بلکه همگان آسیب می‌بینند.

سهامداران خرد نگاه کوتاه مدت به شرایط فعلی بورس دارد که به حق است و مسئولان بازار سرمایه و کارگزاران باید ضمن دادن آرامش باید موثر بوده و طبیعت بازار سهام را به مردم بشناسند. توجه افکار عمومی مهم بوده و کیفیت و میت اطلاعات هم حرف اول را می زند.

امید به ارزش روز چند برابری ۱۴۰ میلیارد دلاری

آرزوی زمان حضور عبده تبریزی در سازمان بورس ( ۸۲ تا ۸۴ ) رسیدن بازار به ارزش روز ۱۰۰ میلیارد دلاری بود که محقق شد و حتی به ۲۰۰ میلیارد دلار رسید ولی به  ۱۴۰ میلیارد دلار کاهش یافته اما انتظار می رود با کمک همگانی ارزش بازار سرمایه ایران به چند برابر ۱۴۰ میلیارد دلار فعلی برسد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x