۳۰ شهریور ۱۴۰۳

دفاع عشقی بدون اشاره به غائله بزرگ / بورس با سود ۳۵ درصدی بانکی توجیهی ندارد

۲۷ شهریور ۱۴۰۳

رئیس سابق سازمان بورس بدون اشاره به غائله اردیبهشت سال قبل، اعلام کرد: سرمایه گذاری در بورس با سود 35 درصدی سپرده بانکی، توجیهی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، مجید عشقی در خصوص عملکرد سه ساله و چالش های بازار سرمایه در مراسم تکریم و معارفه روءسای قدیم و جدید سازمان بورس، اعلام کرد: سال‌ های گذشته وعده هایی مبنی بر حل چند روزه یا چند ماهه مشکلات بورس داده شد اما انجام نشد.

اتفاقاتی که در حوزه اقتصادی رخ داد، منجر به کاهش ۵۰ درصدی حاشیه سود شرکت‌ها شد. سال ۹۹، حضور مستقیم مردم در بازار آسیب های جدی داشت و رفتارهای هیجانی به دلیل عدم آگاهی بود. به همین جهت سرمایه گذاری غیرمستقیم در دستور کار قرار گرفت. اکنون با ایجاد ابزارها و صندوق‌ها، امکان آن فراهم شده و بیش از ۶۰ درصد معاملات را به خود اختصاص داده‌ است.

توسعه نهادهای مالی در دستور کار قرار گرفت و طی این مدت به ۳۲۰ نهاد مالی مجوز داده و تعداد نهادهای مالی از ۷۱۷ به ۱۰۴۰ رسید.

ارائه خدمات به سهامداران از جمله پرداخت سود مشکلی جدی بود که اکنون سود سهام در مهلت مقرر از طریق سامانه سجام به حساب سهامداران واریز می‌شود. صندوق‌های اهرمی، صندوق‌های تضمین اصل سرمایه و… پاسخگوی سلایق مختلف مردم در بورس است.

سال گذشته ۳۰ درصد منابع پرداختی بابت تشکیل سرمایه و سرمایه جدید از محل بازار سرمایه انجام شد.

در سفرهای استانی سعی شد بنگاه‌های کوچک و متوسط با فضای بازار سرمایه آشنا شده و بعد از هر سفر چندین پرونده برای پذیرش شرکت‌ها در بورس و فرابورس ایجاد شد.

یکی از موضوعاتی که زمان شورای عالی بورس را به خود اختصاص داد، سهام عدالت بود. اکنون موضوع تقسیم دارایی متوفیان سیستمی شده است. متأسفانه ساختار سهام عدالت کلاف سردرگم است.

از چالش‌ها، کاهش حاشیه سود شرکت‌ها بود که در نتیجه افزایش هزینه‌های انرژی رخ داد. هزینه نرخ گاز بیش از ۱۰ برابر، نرخ برق و آب بیش از ۲۰ برابر شد. این عوامل منجر به کاهش حاشیه سود شرکت‌ها از ۲۸ به ۱۲.۴ درصد شد.

موضوع بعدی، نرخ بهره بود که اکنون بانک‌ها بیش از ۳۰ درصد سود پرداخت می‌کنند. با این نرخ هیچ سرمایه‌گذاری توجیه ندارد و یکی از چالش‌های جدی بازار سرمایه است.

چالش بعدی، تصمیم‌گیری‌های دولت بود. در سه سال گذشته، تصمیماتی در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بانک مرکزی، وزارت صنعت یا وزارت نفت گرفته شد که اثرات بسیار جدی بر بازار سرمایه گذاشت.

چالش بعدی، بحث فاصله نرخ نیما و بازار آزاد بود. این فاصله یارانه ای بود که برای کنترل نرخ ارز پرداخت اما از جیب سهامدار پرداخت می‌شد.

جنگ غزه و ناآرامی‌های منطقه و حادثه‌ای که برای رئیس جمهور اتفاق افتاد، همگی ریسک‌هایی بودند که بازار را تحت تأثیر قرار دادند و تمام اقداماتی که در سازمان بورس و در نهادهای مالی انجام شده بود را کم‌اثر کرد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x