۳۰ شهریور ۱۴۰۳

چند درخواست از وزیر اقتصاد و اولویت‌های رئیس آینده سازمان بورس

۲۰ شهریور ۱۴۰۳

کارشناس بازار سرمایه با طرح چند درخواست از وزیر اقتصاد، مهم‌ترین اولویت‌های رئیس آینده سازمان بورس را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، علی بهشتی‌‌‌روی در خصوص بهبود عملکرد سازمان بورس و جایگاه ریاست جدید به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: از وزارت اقتصاد و وزیر این نهاد به عنوان رئیس شورای عالی بورس چند درخواست می شود. ابتدا اصلاح قانون بازار و ترکیب شورای عالی بورس مطرح است که ترکیب شورا باید به گونه‌‌‌ای باشد که اصناف و ارکان فعال در بازار سرمایه یک نماینده داشته و از وزن سیاسی برابر و استقلال رای برخوردار باشند.

درخواست دوم، حضور فعال رئیس سازمان بورس در جلسات مربوط به تصمیمات کلان اقتصادی مانند شورای پول و اعتبار، کمیسیون‌‌‌های اقتصادی و صنعت و معدن است. باید مقررات مربوط به حضور رئیس سازمان و نمایندگان سازمان در جلسات مهم اقتصادی فراهم شود تا از جایگاه بازار سرمایه دفاع شود. خارج از سازمان تصمیماتی اتخاذ می‌شود که به دلیل سوءآگاهی بر بورس و سرمایه میلیون‌ها سهامدار اثر منفی می گذارد.

مهم‌ترین اولویت‌ رئیس سازمان هم باید برگرداندن اعتماد باشد. بورس مکانی نیست که نقصان‌‌‌های سیستم و بازار پولی را از طریق صندوق‌ها، انتشار اوراق بدهی و اوراق اخزا و کسری‌‌‌ها را برای دولت برطرف کند.

لازم است با اتخاذ تصمیمات کارشناسی توسط متخصصان نگاهی که میان مردم در باره تصمیمات خلق‌‌‌الساعه بوجود آمده، بهبود پیدا کند و محتوای جلسات به صورت شفاف و دقیق اطلاع‌‌‌رسانی شود. بازار سرمایه نیازمند تقویم سالانه است تا بداند در آینده قرار است چه تصمیماتی با چه مشخصاتی گرفته شود.

اگر قرار است ریز ساختارها مانند دامنه نوسان و حجم مبنا با اعمال محدودیت مواجه شود با جلسات کارشناسی و زمان‌‌‌بندی صحیح، فعالان نسبت به آن آگاهی داشته باشند. باید دستورالعمل‌‌‌های مشخصی تدوین شود تا سیاست متولیان اقتصاد و بازار سرمایه پس از ریسک‌‌‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک مشخص شود و فعالان بدانند پس از وقوع اتفاق غیرقابل پیش‌‌‌بینی مانند تنش‌‌‌های نظامی یا سیاسی، چه تصمیمی توسط سازمان بورس گرفته خواهد شد تا به این شکل برای سرمایه تصمیم‌گیری کنند.

عدم پاسخگوی سیاست گذاران بورسی نیز از جمله مواردی است که به اعتماد عمومی نسبت به بازار ضربه وارد می‌‌‌کند. تعهد به این موارد باعث می‌شود با پذیره‌‌‌ نویسی و عرضه شرکت‌ها در بازار، پول‌‌‌های جدید وارد بورس و چرخه اقتصاد شوند و بازار سرمایه پر رونق‌‌‌تری داشت.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x