۳۰ شهریور ۱۴۰۳

شرکت های پتروشیمی محدودیتی برای عرضه محصولات در بورس ندارند

۱۹ شهریور ۱۴۰۳

معاون وزیر نفت با اشاره به تامین خوراک شرکت های پایین‌دست، گفت:شرکت های پتروشیمی محدودیتی برای عرضه محصولات در بورس ندارند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، مرتضی شاه میرزایی در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست، اعلام کرد: در برنامه هفتم توسعه مشوق‌هایی برای تخفیف خوراک پتروشیمی ها برنامه‌ریزی شده و شرکت‌های بالادست صنعت مانند شرکت‌های نفت، گاز و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی موظفند خوراک این شرکت ها را تأمین کنند.

سرمایه‌گذارانی که در بخش بالادست سرمایه‌گذاری می‌کنند، باید حداقل ۴۰ درصد از سود سالانه را به توسعه صنعت در بخش تکمیل زنجیره ارزش تخصیص دهند تا از تخفیف‌ خوراک‌ مایع تا حداکثر ۱۷ درصد متناسب با فعالیت در مناطق و حلقه‌های زنجیره و در بخش خوراک‌های گازی تا ۳۰ درصد از تخفیف برخوردار شوند.

عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی با همکاری وزارت صنعت برای سهولت فعالیت شرکت های پایین‌دست که مشکل تأمین نقدینگی دارند، توسعه داده شد. شرکت های پایین‌دستی که محصول و کالای نهایی را در صنایع تکمیلی تولید می‌کنند، مورد حمایت صنعت پتروشیمی قرار می‌گیرند و خوراک مورد نیاز در اختیار آنها قرار داده می‌شود تا به محصول نهایی برسند.

حمایت از شرکت های پایین‌دستی سبب شد سال گذشته بالغ بر ۱٫۳ میلیون تن انواع پلیمر از سوی بخش داخلی خریداری شود که این تسهیل توان خرید شرکت های تولیدکننده را نشان می‌دهد. سال قبل ۸۰ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی انجام شد و این صنعت سال ۱۴۰۱ حدود ۱۶ میلیارد دلار ارزآوری داشت. در هر لایه‌ای که محصولات پتروشیمی تبدیل به خوراک بعدی شود ۱۵ درصد ارزش افزوده بوجود می‌آید.

اکنون محدودیت عرضه در بورس وجود ندارد. طبق شیوه‌نامه‌های جاری تا زمانی که محصولات پتروشیمی نیاز داخل باشد و مصرف‌کننده و تولیدکننده واقعی شناسایی شود، محدودیتی برای عرضه نیست و به مازاد بر نیاز داخل به تشخیص دستگاه‌های ذی‌ربط اجازه صادرات داده می‌شود.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x