۳۰ شهریور ۱۴۰۳

گزارش وضعیت سهامداران، سهم از تولید و حقوق دولتی معادن “کگل، کچاد و کگهر”

۱۹ شهریور ۱۴۰۳

وضعیت سهامداران دولتی، سهم گروه‌های قدرت از تولید محصولات و پرداخت حقوق دولتی معادن سه نماد "کگل، کچاد و کگهر" اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس، طی گزارشی با توجه به اهمیت نقش مالکیت سهامداران نهایی بر وضعیت صنعت استخراج کانه‌های فلزی، جزییاتی دقیق از وضعیت چینش و تحلیل بازیگران قدرت در سه نماد “کگل، کچاد و کگهر” ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، بانک سپه به ترتیب مالکیت بیش از ۵۷، ۴۲ و ۴۴ درصد سهام “کگل، کچاد و کگهر” و ایمیدرو به ترتیب مالکیت ۱۹، ۲۹ و ۳۰ درصد سهام این سه شرکت را در اختیار دارند.

وزارت اقتصاد و صنعت دارای نقش اساسی در ۲ نماد “کگهر و کچاد” هستند. با توجه به درصد مالکیت نهایی ۲۰ درصدی صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح در نماد “کگهر” این نهاد رکن دیگر قدرت در نماد “کگهر” است.

همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با مالکیت ۱۳ و ۷ درصد و سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت با مالکیت ۸ و ۴ درصد در نمادهای “کچاد و کگل”، تشکیل دهنده گروه‌های قدرت دیگر سهام عدالت با درصد مالکیت ۲۰ و ۱۱ درصدی در این نمادها هستند.

سهامداران نهایی صندلی های هیات مدیره

نمایندگان شرکت‌های گل‌گهر، سرمایه‌گذاری امید، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری سپه و بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر تشکیل‌دهنده اعضای هیات مدیره نماد “کگهر” هستند.

از منظر مالکیت نهایی صندلی های هیات مدیره، بانک سپه دارای سه صندلی هیات مدیره، ایمیدرو و صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح نیز هر کدام دارای یک صندلی هیات مدیره نماد “کگهر” هستند.

در نماد “کچاد” نمایندگان سرمایه‌گذاری امید، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری سپه، فولاد مبارکه و سرمایه‌ گذاری استان خوزستان جزو اعضای هیات مدیره هستند. بنابراین بانک سپه و ایمیدرو هر کدام دارای ۲ صندلی هیات مدیره و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی یک صندلی هیات مدیره “کچاد” را در اختیار دارند.

در نماد “کگل”، شرکت های فولاد مبارکه، سرمایه گذاری امید، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، صبانور و سرمایه‌گذاری سپه دارای صندلی های هیات مدیره هستند و در مجموع بانک سپه و ایمیدرو دارای ۲ و ۳ صندلی هیات مدیره هستند.

در مجموع بانک سپه دارای ۴۷ درصد صندلی های هیات مدیره (۷ صندلی) و ایمیدرو ۴۰ درصد (۶ صندلی)، صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیز دارای یک صندلی در سه نماد “کچاد، کگل و کگهر” هستند.

محصولات اصلی تولید شده در سال مالی ۱۴۰۲

در ۱۲ ماه سال گذشته، گندله و کنسانتره سنگ آهن جزو محصولات اصلی ۲ نماد “کگهر و کگل” بود. نماد “کچاد” علاوه بر گندله و کنسانتره سنگ آهن، تولید کننده محصولات فولاد و آهن اسفنجی بود.

کنسانتره سنگ آهن و گندله ۵۵ و ۴۰ درصد از سبد تولید نمادهای “کگهر، کچاد و کگل” را تشکیل می‌دهند.

سهم گروه‌های قدرت از تولید محصولات

وزارت اقتصاد و صنعت با سهم ۴۵ و ۴۴ درصدی، ایفاکننده مهمترین نقش در تعیین خط مشی‌ها و تصمیمات کلیدی هستند که بر وضعیت تولید و سودآوری سبد محصولات صنعت استخراج کانه‌های فلزی اثر می‌گذارد.

سهم گروه های قدرت در پرداخت حقوق دولتی معادن

حقوق دولتی معادن برای نمادهای “کچاد و کگل” از صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ و اطلاعات “کگهر” از صورت مالی سالانه منتهی به آذر ۱۴۰۲ استخراج شده است.

حقوق دولتی معادن نمادهای “کگهر، کگل و کچاد” به ترتیب ۱۳.۸، ۴.۶ و ۳.۴ هزار میلیارد تومان بود. وزارت اقتصاد و صنعت با ۵۳ و ۳۱ درصد از مهم‌ترین گروه‌های پرداخت کننده حقوق دولتی معادن هستند.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x