۳۰ شهریور ۱۴۰۳

محورهای برنامه عراقچی برای وزارت خارجه به مجلس اعلام شد

۲۳ مرداد ۱۴۰۳

دیپلمات نام آشنا و وزیر خارجه پیشنهادی دولت چهاردهم، محورهای برنامه برای اداره دستگاه سیاست خارجی را به نمایندگان مجلس، اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، عباس عراقچی دیپلمات نام آشنا که به عنوان وزیر خارجه دولت چهاردهم معرفی شده با ارائه برنامه ای به نمایندگان مجلس، اعلام کرد: بی تردید یکی از مهم‌ترین چالش‌های اخیر در دیپلماسی ایران، روابط با آمریکا و اروپا است. تعامل عزّتمندانه، کارکردگرا و فرصت‌محور از موضع برابر و بر مبنای احترام متقابل با اروپا و در مورد آمریکا نیز مدیریت تخاصم دنبال و در مسیر مقابله با سیاست‌های خصمانه‌ آمریکا و رژیم صهیونیستی حرکت خواهد شد.

از تمامی ظرفیت های سیاست خارجی برای خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها و کاهش هزینه های آنها استفاده خواهد شد و در جهت رفع شرافتمندانه تحریم ها بویژه تحریم های یکجانبه از طریق مذاکرات جدّی، هدفمند و غیرفرسایشی با حفظ مواضع قطعی نظام خواهم کوشید.

توجه به حقوق و سهم ایران از کریدورها و را‌ههای ترانزیت یکی دیگر از برنامه‌ها است. برای جلوگیری از تهی سازی ظرفیت های جغرافیایی بویژه در دو حوزه حمل و نقل منطقه ای و ترانزیت بین المللی و حوزه ی انرژی خواهد کوشید و دیپلماسی انرژی را به طریقی موثر به کار خواهد گرفت.

تداوم روابط مستحکم با چین و روسیه و گسترش همکاری با اقتصادهای نوظهور نظیر هند، اندونزی، آفریقای جنوبی و برزیل ، تسهیل مراودات تجاری و اقتصادی با همسایگان بخصوص در نقاط مرزی و کمک به مهار و حل معضلات اقلیمی و زیست محیطی از مسیر همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و توجّه ویژه به دیپلماسی آب از دیگر برنامه ها است.

در زمینه دیپلماسی اقتصادی، سیاست خارجی در مدار پیشرفت اقتصادی قرار خواهد گرفت و از تمام ظرفیت‌ها برای تسهیل کار و امیدبخشی به فعالان اقتصادی بویژه بخش خصوصی استفاده خواهد شد.

سیاست حُسن همسایگی پیش خواهد رفت و از ظرفیت سازمان‌های منطقه‌ای (شانگهای، بریکس، اتّحادیه‌ی اقتصادی اورآسیا و دیگر سازمان‎های مشابه حداکثر استفاده خواهد شد و میدان دیپلماسی تا آفریقا و آمریکای لاتین و شرق آسیا گسترش خواهد یافت.

بازنگری در شرح وظایف سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج و اتخاذ رویکرد تعاملی داخلیِ برادرانه، مسئولانه و گفت‌ و گو محور از دیگر اولویت‌ها است.

بهره گیری ترکیبی از عناصر مادی و معنوی قدرت از جمله قدرت سخت، قدرت نرم، قدرت هوشمند و قدرت معنایی، حفظ و تقویت قدرت بازدارندگی در منطقه و فرامنطقه از طریق دیپلماسی فعّال منطقه ای و بین المللی و در هماهنگی کامل بین میدان و دیپلماسی و نیز تقویت دولت ها و مجموعه های متّحد و یا همراه با ایران و گسترش و تحکیم عُمق ژئوپلتیک بویژه در حوزه محور مقاومت از دیگر برنامه‌ها است.

در برنامه‌ مقابله قاطع، موثّر و به موقع سیاسی و دیپلماتیک با کانون های خطرآفرین، و سیاست ها و تصمیم های تهدیدآمیز گنجانده و از بازسازی اجماع امنیتی جهانی علیه ایران بویژه در شورای امنیت سازمان ملل متّحد جلوگیری خواهد شد.

بهره گیری حداکثری از دیپلماسی سران سه قوه بخصوص در روابط با همسایگان مورد تاکید قرار دارد و از ظرفیت های دیپلماسی دفاعی و دیپلماسی اطلاعاتی – امنیتی استفاده شایسته می شود.

توجّه به کارکرد فناوری های نوپدید از جمله هوش مصنوعی به عنوان عناصر جدید قدرت در روابط بین الملل و صیانت از برنامه هسته ای و دستاوردها از دیگر برنامه‌ها است.

پیشبرد دیپلماسی پارلمانی، توجّه جدّی به دیپلماسی غیررسمی، عمومی، رسانه ای و فضای مجازی و نیز روایت سازی هوشمندانه و اقناعی در جنگ شناختی دشمن هم گنجانده شده است.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x