۱ مهر ۱۴۰۳

۴ دلیل طبیعی و غیرطبیعی نماینده مجلس برای ریزش بورس و مخالفت با تصمیم دولت!

۱۶ مرداد ۱۴۰۳

نماینده مجلس با اعلام 4 عامل طبیعی و غیر طبیعی در ریزش های سنگین شاخص با تزریق منابع مالی صندوق توسعه ملی به بورس مخالفت کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، محسن زنگنه درباره دلایل ریزش‌های اخیر شاخص بورس که منجر به سقوط قمیت ها، اعتراض فعالان، اعمال محدودیت دامنه نوسان و سخت تر شدن اوضاع شده، اعلام کرد: ریزش‌های اخیر شاخص بورس ناشی از سه عامل عمده انتظاری و روانی، ناترازی انرژی و قوانین معیوب بورس و عامل غیر طبیعی سیگنال فروشی و رانت اطلاعاتی است.

در بخش ناشی از عامل انتظاری و روانی بازار سرمایه، مسائل بین‌المللی بر روی بازار سرمایه سایه انداخته و این بازار را تحریک می‌کند. نخستین جایی که متاثر از مسائل روانی بین المللی می شود، بازار سرمایه است. البته بخشی از این مسائل طبیعی و مابقی غیر طبیعی به نظر نمی‌رسد.

مسائل اقتصادی هم در بازار سرمایه اثرگذار است. به عنوان مثال به دلیل ناترازی‌های برق و گاز در تابستان و زمستان، برق و گاز کارخانجات دو روز در هفته قطع می شود. به همین دلیل برخی کارخانه های سیمان تعطیل هستند. بنابراین وقتی انرژی برق و گاز محدود و تخصیص ارزها به شدت دچار محدودیت شده باید منتظر تاثیر این موارد بر بازار سرمایه بود.

در حال حاضر صف‌های طویل ارزی جهت خرید مواد اولیه شکل گرفته و با مشکل مواجه هستند. بنابراین این قبیل مسائل باعث می‌شود پیش بینی سود شرکت‌ها دچار تردید و تزلزل شده و بر روی سهام شرکت‌ها اثر منفی بگذارد.

قوانین معیوب بورسی هم دیگر عامل موثر بر روند منفی بازار سرمایه است. بارها این نکته تاکید شده و دولتمردان جدید هم به این مورد اشاره داشتند که قوانین مربوط به بازار سرمایه دارای ایرادات زیادی بوده و نیازمند اصلاح است.

در این میان بخشی از ریزش‌های بورس هم دلیل منطقی ندارد و بیشتر مربوط به سیگنال گیری بوده که بسیار خطرناک است. اینکه یک عده از بازار خارج شده و یک عده وارد بازار شوند و به نحوی به اطلاعات دسترسی داشته باشند می‌تواند مشکل آفرین باشد.

دولت چهاردهم باید اصلاح قوانین بازار سرمایه و ساختار بورس با هدف شفافیت، جلوگیری از رانت و سفته بازی‌ها را در دستور کار قرار دهد.

مخالفت با تزریق منابع مالی از صندوق توسعه ملی به بورس

مواردی چون دستور اخیر معاون اول رئیس جمهور مبنی بر برداشت منابعی از صندوق توسعه ملی و تزریق به بازار سرمایه، رویکردی بسیار خطرناک است.

منابع صندوق توسعه ملی از جمله منابع پایدار قلمداد شده و باید برای توسعه عمران و آبادانی هزینه شود. متاسفانه در حال حاضر هم دولت به شدت به این صندوق بدهی دارد. بنابراین در این شرایط چرا باید منابعی از صندوق به بازار سرمایه تزریق شود تا برخی نمادها چراغ سبز نشان دهند.

اینگونه مسائل هم به ایجاد رانت و هم به هدر رفتن منابع دامن خواهد زد و تاثیر چندانی در بازار سرمایه نخواهد داشت. دولت باید ابتدا راهبرد اقتصادی را مشخص کرده و در این گونه موارد تعجیل نداشته باشد.

در گذشته هم منابع زیادی برای حمایت از بازار سرمایه تزریق شد اما آثاری در بورس نداشت و تنها جیب عده‌ای که به اطلاعات دسترسی دارند، پر شد و سهامداران خرد ضرر کرده اند.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x