۳۱ شهریور ۱۴۰۳

۵ صنعت بورسی پرمصرف گاز با سهم ۹۲ و ۹۵ درصدی معرفی شدند

۷ شهریور ۱۴۰۳

طبق گزارش سازمان بورس در چهارمین ماه سال، 92 و 95 درصد از سهم مصرف ریالی و مقداری انرژی گاز به پنج صنعت تعلق داشت.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، گزارش سازمان بورس از میزان مصرف ریالی و مقداری گاز صنایع مختلف در تیر ماه نشان می دهد، چهار صنعت فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، نیروگاهی و فرآورده‌های نفتی به ترتیب با ۳۸، ۱۹، ۱۸ و ۱۷ درصد، بیشترین سهم از مصرف ریالی انرژی گاز را به خود اختصاص دادند.

همچنین صنایعی مانند سیمان، فلزات اساسی و استخراج کانه‌های فلزی به ترتیب با ۲۷، ۱۴ و ۴ درصد کاهش در مقدار مصرف انرژی گاز نسبت به خرداد همراه بودند که منجر به افت ۲۹، ۳۹ و ۱۳ درصدی میزان تولیدات نسبت به خرداد شد.

نرخ گاز مصرفی صنایع محصولات شیمیایی، استخراج کانه‌های فلزی و فرآورده‌های نفتی در تیر ماه به ترتیب ۵، ۴ و ۴ درصد افزایش داشت.

نرخ ریالی تامین گاز صنایع مختلف بورسی

نرخ ریالی تامین گاز در صنعت عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم نسبت به سایر صنایع انرژی‌بر بسیار پایین و در مقابل صنعت فلزات اساسی از نرخ ریالی بالایی در تامین این انرژی برخوردار بود.

علت پایین بودن نرخ ریالی تامین گاز برای صنعت نیروگاهی به ماموریت این صنعت درخصوص تامین انرژی برق و فروش به دولت با نرخ ۱۰۶۰ ریال (به ازای هر کیلووات ساعت) برمی گردد.

صنعت فلزات اساسی در تیر ماه با کاهش مصرف انرژی گاز نسبت به خرداد مواجه بوده و مصرف آن از ۳.۲ به ۲.۵ هزار میلیارد تومان رسید. در مقابل مصرف ریالی گاز صنایع محصولات شیمیایی، نیروگاهی و فرآورده‌های نفتی در تیر افزایش داشت و به ۱.۵ هزار میلیارد تومان رسید.

صنعت نیروگاهی با ۱٫۸ میلیارد متر مکعب از بیشترین میزان مصرف گاز نسبت به سایر صنایع برخوردار بود. پس از آن نیز فلزات اساسی، سیمان، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی عنوان بیشترین مصرف مقداری گاز در تیر ماه را کسب کرد.

 

 

 

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x