۲ مهر ۱۴۰۳

۴ عامل اصلی که موجب ریزش های سنگین بورس در روزهای اخیر شد

۱۴ مرداد ۱۴۰۳

کارشناس بازارسرمایه تشدید ریسک‌های سیستماتیک، کاهش قابل توجه حاشیه سودها، قطعی برق و نبود تصمیمات درست را 4 عامل اصلی ریزش های سنگین بورس اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، شهاب خدابخشیان با اشاره به اینکه بورس همواره بازتابی از اقتصاد واقعی بوده درباره دلایل وضعیت بحرانی چند روزه بورس و سقوط شاخص و قیمت ها به ایسنا، اعلام کرد: ریزش های روزهای اخیر بورس به علت ریسک سیستماتیک ناشی از اتفاق های سیاسی است.

ریزش های قبل از این دوره به دلیل کاهش قابل توجه حاشیه و کیفیت سود صنایع بزرگ از جمله فولادی‌، پالایشی و پتروشیمی بود اما این شرکت‌ها به سبب برخی عوامل از جمله فاصله دلار نیما با آزاد و افزایش بی‌قاعده هزینه انرژی و نرخ خوراک به کاهش حاشیه سود رسیدند.

صنایع مهم در پی عوامل مربوط به قیمت گذاری دستوری، تورم، افزایش مالیات، حذف برخی معافیت های مالیاتی و … متضرر شدند و حاشیه سودها کاهش یافت و گزارش های فصلی به خصوص زمستان سال گذشته نشان داد تصمیمات اشتباهی گرفته شده‌ است.

قطع برق صنایع و با هدف جلوگیری از فشار به خانوارها نیز باعث ایجاد مشکلاتی برای شرکت های بورسی شد. اگر قطع برق صنایع و خانوار یکسان بود شرکت ها تا این اندازه دچار مشکل نمی‌شدند. تعطیلی‌های ناشی از گرما و کسری برق باعث شد صنایع مجبور به تعدیل نیرو شوند که در بلندمدت به ضرر خانوارها است.

دلیل دیگر هم عدم اتخاذ تصمیمات سخت در شرایط بحرانی اقتصادی و بازار سهام است.

اگر در شرایط ریزشی قبل از این دوره، سرمایه گذاران اقدام به فروش سهام می کردند دچار مشکل نمی شدند ولی در شرایط فعلی بهتر است سهام مناسب و رشدی را نگهداری کرد تا این دوران بگذرد. چرا که با توجه به ارزندگی اکثر شرکت ها انتظار می رود بازار سرمایه در صورت عدم اتفاق سیستماتیک بزرگ به بازدهی مناسبی در میان‌ مدت برسد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x