۳۰ شهریور ۱۴۰۳

۳ انتظار فعال سیاسی از رئیس جدید سازمان بورس/ دستکاری شاخص خطا است

۲۵ شهریور ۱۴۰۳

فعال سیاسی اصولگرا با انتظار مدیریت ریسک، افزایش شفافیت و تعامل رئیس جدید سازمان بورس با دستگاه‌ها، دستکاری شاخص را خطا دانست.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، محمد مهاجری در خصوص انتصاب رئیس جدید سازمان بورس در تلگرام، اعلام کرد: حجت‌اله صیدی به ریاست سازمان بورس منصوب شد. این انتصاب مبارک است. زیرا وی علاوه بر سواد کافی از مدیران باتجربه‌ای است که اقتصاد را به نحو مطلوب می‌شناسد و می‌توان به موفقیت در سمت جدید دل بست.

با این حال صیدی وارث شرایطی ناگوار در بورس است. تقریبا سه سال دولت سیزدهم و نیز بخشی از دولت دوازدهم، بازار سرمایه با تجربه های تلخی همراه بود. بسیاری از سهامداران‌ متضرر و تعداد بسیاری که به وعده‌های مدیران دل بسته‌بودند، نا امید و افسرده شدند.

بورس در عین استقلال، نمی‌تواند بدون همکاری سایر دستگاه‌ها اصلاح شود. قیمت سهام و شاخص بورس، همواره اثر قابل توجهی از نرخ سود بانکی، ساز و کار قیمت‌گذاری کالاها و خدمات، رقابتی بودن بازار، بودجه‌ سالانه و نظایر آن پذیرفته است. توقع می رود رئیس جدید با روحیه‌ تعاملی سایر دستگاه‌ها را با خود همراه کند.

مسئولان بورس باید تلاش کنند اطلاعات درست و به‌موقع در اختیار ذی‌نفعان قرار گیرد و شفافیت را بالا ببرند. ریسک جزء ذاتی بورس است. برخی سرمایه‌گذاران و حتی مدیران معتقد به امکان حذف ریسک هستند اما مدیریت ریسک مهم است و مسئولان بورس می‌توانند در این زمینه به بازار کمک کنند.

بورس دماسنج اقتصاد و برآیند رویدادهای سیاسی و اقتصادی است. فشار بر اصلاح دماسنج اقتصاد و دستکاری (رویکردی که همه‌ دولت‌ها در دهه‌های اخیر داشتند) بجای اصلاح امور اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، خطا است.

اصلاح اساسی بورس زمان می‌برد و نیاز به صبر و تحمل برخی سختی‌ها دارد. نباید انتظارات کوتاه مدت از مسئولان بورس را به قدری بالا برد که مجبور به قربانی منافع دراز مدت به پای منافع کوتاه‌مدت شوند.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x