۳۰ شهریور ۱۴۰۳

۲ دلیل صیدی برای قبول مسئولیت/ ۳ وظیفه بورس/ وعده عدم تکرار اتفاقات عجیب

۲۷ شهریور ۱۴۰۳

رئیس سازمان بورس با اعلام دو دلیل برای قبول مسئولیت و سه وظیفه اصلی این نهاد، برنامه هایی مانند عدم تکرار اتفاقات عجیب و... داد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، حجت‌اله صیدی در مراسم تودیع و معارفه روءسای قدیم و جدید سازمان بورس با اشاره به حیرت از پیشنهاد وزیر اقتصاد برای پذیرفتن این سمت، اعلام کرد: به دو دلیل این پیشنهاد پذیرفته و دستور همتی غنیمت شمرده شد. ظرفیت‌های بورس بسیار عظیم است و به نظر می رسد جای جهش بسیار بزرگی در این بازار وجود داشته و در آستانه این جهش قرار دارد.

با وجود ثروت عظیم، توانمندی شرکت ها، نیروهای توانمند در بازار سرمایه، تحلیلگران، مدیران و سرمایه‌گذاران دلیلی برای عدم بزرگ شدن بورس وجود ندارد. بنابراین بورس باید بزرگ شود و به ارزش روز حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلاری برسد.

سه وظیفه اصلی سازمان بورس، صیانت از حقوق سهامداران، ارتقای کارایی بازار و کمک به تشکیل سرمایه بوده و باید اطلاعات قابل اتکا به موقع در اختیار تصمیم‌گیران و سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

تهیه گزارش‌های مالی و اعتباردهی به آنها که وظیفه حسابرس بوده از برنامه‌های در دستور کار است. همچنین برای گزارشگری مالی با کمک سازمان حسابرسی برنامه ریزی شده تا در بهبود استانداردهای گزارشگری مالی نقش ایفا شود. موضوع بعدی که باید در دستور کار قرار گیرد، حاکمیت شرکتی است.

یکی از ابزارهای کاهش ریسک، روش برخورد با تصمیم‌های خلق‌الساعه و عدم قطعیت‌ها است. این عدم قطعیت و عدم ثبات در تصمیم‌گیری در ابتدا به اقتصاد در ادامه بازار سرمایه ضربه می‌زند.

نباید نظیر اتفاقات عجیبی که اردیبهشت سال گذشته رخ داد، تکرار شود. اگر هم رخ داد باید برخورد شود. باید تعیین شود با چنین تصمیماتی چگونه برخورد خواهد شد.

قرار بر این شد با تعامل بیشتر با وزیر اقتصاد این تصمیمات را در ریلی درست قرار داده تا بازار بتواند تصمیم و پیش‌بینی‌های درستی داشته باشد.

متأسفانه طی سال‌های اخیر، نرخ تشکیل سرمایه منفی بود. بنابراین تلاش می‌شود تشکیل سرمایه با روند مناسبی شکل گیرد و محقق شود که نیازمند توسعه بازار سرمایه است.

باید ابزارها و بورس‌ها را توسعه داد. ارزش بورس طبق استانداردهای دنیا نیست. بورس کالا و بورس انرژی هم بسیار کوچک هستند. در حالی که این دو بورس می‌توانند نقش مؤثری داشته و برخی ناترازی‌ها از جمله نرخ برق را اصلاح کنند. اگر در بورس انرژی و کالا به صورت جدی کار شود، وضعیت اقتصاد سامان بیشتری خواهد یافت.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x