۲۶ شهریور ۱۴۰۳

۲٫۶ هزار بارنامه جعلی شرکت فولادی/ نحوه رسیدگی به اعتراضات مالیاتی

۱۱ شهریور ۱۴۰۳

رئیس‌ سازمان امور مالیاتی با اشاره به پرونده‌ شرکت فولادی با 2.6 هزار بارنامه دروغین، نحوه رسیدگی به اعتراض اطلاعیه‌های خرید و فروش و بارنامه، مالیات بر درآمد و ارزش افزوده را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، محمدهادی سبحانیان بخشنامه مربوط به رسیدگی به اعتراض در مورد اطلاعات و اطلاعیه‌های خرید و فروش و بارنامه در فرایند حسابرسی و دادرسی مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده را ابلاغ و اعلام کرد: تا پیش از صدور بخشنامه طرف اول در ثبت اطلاعاتی از قبیل فاکتور خرید و فروش خدمت و کالا در سامانه‌های مالیاتی مانند سامانه صورت معاملات فصلی و سامانه ثبت بارنامه می‌توانست با ثبت فاکتور یا بارنامه‌های جعلی برای طرف دوم آثار مالیاتی ایجاد کند و تا به امروز اثبات عدم صحت اطلاعات ثبت شده در سامانه‌های مالیاتی بر عهده طرف دوم بود.

رسیدگی به پرونده‌هایی که طرف دوم ممیز مالیاتی دارد و از وی خواستار ارائه سندی دال بر عدم صحت اطلاعات موجود در سامانه‌های مالیاتی می‌شود، اشخاص حقیقی و حقوقی بسیاری به صورت ناعادلانه مورد مطالبه مالیات قرار می‌گرفتند.

این مسئله ضایع شدن حق بسیاری از فعالان اقتصادی شده و زیان قابل توجهی را به آنها تحمیل کرده بود. در یکی از پرونده‌های مرتبط برای یک شرکت فولادی ۲ هزار و ۶۵۰ بارنامه دروغین در سامانه بارنامه ثبت شده که به دلیل نقص در فرایند رسیدگی مالیاتی موجبات توقف فعالیت‌های عادی این شرکت تا تعیین تکلیف پرونده‌های ایجاد شده برای آن شده است.

رویه رسیدگی به پرونده‌های این‌چنینی اصلاح شده و بار اثبات تائید یا رد صحت اطلاعات مندرج در سامانه‌های مالیاتی بر عهده امور مالیاتی است.

همچنین بر اساس این بخشنامه، اقلام اطلاعاتی در کارپوشه مالیاتی طرف دوم منعکس و امکان ثبت واکنش به صحت و سقم اطلاعات و اطلاعیه‌ها برای طرف دوم فراهم است و از طریق پیامک به وی اطلاع‌رسانی می‌شود. در صورت عدم تائید طرف دوم، معاونت فناوری‌های مالیاتی با ارسال پیامک به طرف اول، عواقب قانونی ارائه گزارش خلاف واقع به سازمان امور مالیاتی را به طرف اول و طرف دوم ابلاغ می کند.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x