۱ مهر ۱۴۰۳

۲ دلیل ریزش بورس، انتقاد از دامنه نوسان یک درصدی و پیش بینی شاخص ۳٫۵ میلیونی

۲۴ مرداد ۱۴۰۳

کارشناس بازار سرمایه با اعلام دو دلیل ریزش های اخیر بورس و انتقاد به محدودیت دامنه نوسان ی درصدی، صعود شاخص تا 3.5 میلیون را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، فردین آقابزرگی در خصوص دلایل ریزش‌های پیاپی شاخص بورس به ایلنا، اعلام کرد: تحت تاثیر دو عامل اساسی مسائل داخلی و خارجی این واکنش‌ها رخ می دهد. طبق دیدگاه‌های کارشناسی، بخش کوچکی از مسائل بورس به موضوع تحریم،FATF، حماس، ۷ اکتبر اسراییل و … مرتبط است.

ساختار حکمرانی اقتصادی از جمله اقتصاد دستوری، افزایش نرخ بهره بدون در نظر گرفتن منافع و شرایط فعالان اقتصادی، تعیین دستوری نرخ خوراک، انتخاب مدیرانی که وابستگی کامل به دولت دارند برای ارکان بورس باید اصلاح شود. با افزایش هزینه‌های دولت مشکلات بازارها از جمله بازار سرمایه حل نخواهد شد و سخنرانی‌ مدیران و توییت‌های ظریف فایده ای ندارد.

مدیریت بیش از ۷۵ درصد سهام در بازار سرمایه بر عهده دولت و شبه دولتی‌ها است. مشکلات اساسی بورس از ساختار اقتصادی نشات گرفته و با تغییر مدیران حل نمی‌شود.با گذشت یک ماه از انتخابات روشن شد که جابجایی‌ها قادر به تحولات بنیادی نیست. سیاست خارجه جایی دیگر تعیین می‌شود.

کابینه‌ دولت چهاردهم رونمایی از قابلیت‌ها و قدرت رییس جمهور بود که به رغم انتخاب در این جایگاه همچنان جای دیگر چینش کابینه را تعیین می‌کند. از هفته‌ آینده چالشی در رای اعتمادها خواهیم داشت. در حالی که مردم گمان می‌کنند این افراد از فیلترها عبور کردند هنوز فیلتر مجلس باقی مانده‌ و ممکن‌ است وزرای اقتصادی تغییر کنند.

در ۲۰ سال گذشته که مسئولان اصلاح‌طلب ، اصولگرا، تندرو و محافظه کار و مدعی دو دیدگاه قمارخانه بودن بورس یا ورود نقدینگی به بازار سرمایه بر سر کار آمدند، بورس رشد کرد و این حرکت هم ادامه پیدا می‌کند. سال ۹۹ در افزایش چشمگیر شاخص، سود شرکت‌ها رو به کاهش بود و از لحاظ بنیادی سرمایه‌گذاری توجیه منطقی نداشت.

مرور سال های گذشته نشان می دهد بورس در حال حرکت بوده و قطعا شاخص تا ۳٫۵ میلیون واحد هم حرکت خواهد کرد. از سال ۹۶ تا کنون و طی کمتر از ۷ سال شاخص بورس رشد ۲۹ برابری داشت. هیچ دارایی‌ به این میزان رشد نکرده است. بنابراین این رشد ادامه خواهد داشت.

یکی از دلایل تداوم قرمز پوشی شاخص در چند هفته گذشته، واکنش به شهادت هنیه در ایران و خنثی شدن خوش‌بینی‌ها درباره وعده‌‌های دولت چهاردهم است. دوشنبه مشخصا واکنش ریزش شاخص به استعفای ظریف بود که بازار را مایوس کرد.

طی سال جاری سه بار محدودیت دامنه نوسان اعمال شده که نمونه بارز دستکاری بازار است در حالی که شاخص ها پس از ریزش بورس تمام دنیا همه جبران شدند اما در ایران وقتی مقام ناظر درباره دامنه یک درصد حرف می‌زند یعنی وضعیت فوق العاده است و صف فروش تشکیل می‌شود.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x