۲۷ مهر ۱۴۰۳

۱۸ راهکار حسابرس و مشاور اسبق وزیر برای نجات بورس از بن‌بست فعلی

۲۵ مهر ۱۴۰۳

حسابرس و مشاور اسبق وزیر، 18 راهکار برای نجات بورس از بن‌بست فعلی اعلام کرد تا منجر به ارتقای جایگاه این بازار در اقتصاد شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، غلامرضا سلامی حسابرس معروف و مشاور اسبق وزیر راه،۱۸ راهکار برای نجات بورس از بن‌بست فعلی به دنیای اقتصاد اعلام کرد تا با تکمیل، اصلاح و اجرا بتوان نقش و جایگاه بازار سرمایه را در اقتصاد ارتقا بخشید و از آن طریق کمکی به حل سایر معضلات اقتصادی موجود کرد.

۱- ورود به بازار جهانی به‌صورت متعارف.

۲- حذف تدریجی یارانه‌های حامل‌های انرژی و رفع کسری بودجه دولت به‌عنوان عامل اصلی رشد بی‌رویه نقدینگی و تورم بالا و مزمن.

۳- استقلال کامل بازار پول از بازار سرمایه (منظور تحت تاثیر قرار ندادن سیاست‌های پولی به‌دلیل بازار سرمایه است).

۴- خصوصی‌سازی واقعی و برچیدن بساط خصولتی‌ها.

۵- فروش باقی‌مانده سهام دولت در شرکت‌های گروه ۲ قانون اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی به بخش خصوصی واقعی.

۶- تعیین تکلیف نهایی سهام عدالت از طریق انتقال قطعی آن بخش از سهام عدالت که وجه آن تسویه شده به صاحبان و انتقال باقی‌ مانده آن به عموم مردم.

۷- تبدیل همه بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌ها، نیروگاه‌های خصوصی، پتروشیمی‌ها، صندوق توسعه ملی و… به اوراق بهادار مدت‌دار با قدرت خرید ثابت و ایجاد بازار ثانویه برای آنها در بورس.

۸- عرضه تمام سهام شرکت‌های متعلق به سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی (اعم از کشوری و لشکری) در بورس و جایگزینی این دارایی‌ها با اوراق بهادار بلندمدت با قدرت خرید ثابت دولت.

وجوه حاصله از این فروش می‌تواند به مصرف تسویه بدهی دولت به بانک‌ها و بخش خصوصی برسد تا از این طریق بخش مهمی از ناترازی بانک‌ها نیز از بین برود.

۹- منع قانونی دولت برای هر نوع استقراض و تامین کسری بودجه به جز انتشار اوراق بدهی آن هم در سقف مصوب مجلس و متناسب با رشد اقتصادی.

۱۰- ایجاد انگیزه برای شرکت‌ها برای تامین مالی از طریق ‌ساز و کار بازار اولیه در بورس.

۱۱- توسعه بانکداری سرمایه‌گذاری برای اصلاح ساختار مالی شرکت‌های قابل درمان از طریق تزریق سرمایه و فروش بلافاصله این سرمایه‌ گذاری ها پس از اصلاح در بورس.

۱۲- حذف حجم‌ مبنا و دامنه نوسان پس از عمق بخشیدن به بورس از طریق اقدامات فوق.

۱۳- حذف کامل و تدریجی هرنوع قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد و تامین منابع مالی، مواد اولیه، انرژی و… تمام شرکت‌ها در بازار رقابتی و اجازه فروش محصولات آنها با قیمت‌های بازار.

۱۴- ایجاد شفافیت کامل در افشای صاحبان نهایی سهام شرکت‌ها و حذف سیستم تو در توی مالکیت در بورس.

۱۵- منع کامل بانک‌ها و موسسات مالی از بنگاه‌داری.

۱۶- متناسب‌سازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر نهادهای فعال در بورس با حجم آن.

۱۷- قطع ارتباط مالی شرکت‌های تامین سرمایه و بانک‌ها و سوق دادن این شرکت‌ها به انجام فعالیت اصلی.

۱۸- تحصیل و ادغام شرکت‌های زیانده بورسی در شرکت‌های بزرگ هم‌رشته و به جریان انداختن فرآیند ورشکستگی درباره شرکت‌های غیر قابل جذب و ادغام.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x