۳۰ شهریور ۱۴۰۳

۱۲ اقدامی که دولت باید برای تغییر مسیر بحرانی شرکت ها و نجات بورس انجام دهد

۱۰ شهریور ۱۴۰۳

عضو اسبق شورای عالی بورس با اشاره به بحران شرکت ها، 12 اقدام دولت برای تغییر مسیر و نجات بورس را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، شاهین چراغی با اشاره به پیشروی فضای عمومی بدنه اجرایی به سمت عقلانیت و خرد گرایی جمعی با تغییر دولت در فضای مجازی، اعلام کرد: متاسفانه بورس در سه سال گذشته ضربه های بسیاری خورد.

اگر دولت جدید در خصوص اقتصاد تصمیمات درست نگیرد تمام شرکت های تولیدی حتی در بورس به مشکل خواهند افتاد و باید تغییر ریل و مسیر داده شود. دولت باید متوجه خطر بزرگ از سمت بورس شود. مجامع سال جاری شرکت ها نشان داد زنگ خطر به صدا در آمده و بحران در شرکت های بورسی با این دست فرمان بروز پیدا خواهد کرد. در این راستا دولت باید اقدامات زیر را بدون درنگ انجام دهد:

۱- قیمت ارز به سمت تک نرخی برود.

۲- قیمت سوخت تعدیل شود تا فشار کسری بودجه کاهش پیدا کند.

۳- انتشار اوراق و تامین مالی دولت برای هزینه جاری و تامین آن از بورس برای سه سال متوقف شود.

۴- فعالیت پولی کارگزاران بانکی در بازار سرمایه ( ایجاد صندوق درآمد ثابت و انتقال منابع به بازار پول ) متوقف شود.

۵- ارائه مشوق های مالیاتی به شرکت ها بیشتر شود.

۶- قوانین صادرات و واردات تسهیل شود تا بهای تمام شده کالا و خدمات برای شرکت ها کاهش یابد تا با افزایش تولید و کاهش بهای تمام شده بخشی از تورم جامعه را کاهش دهند.

۷- دولت باید شرایط برابر برای بازار سرمایه و بازار پول ایجاد کند. بورس فرزند ناخوانده دولت نیست .

۸- دولت و وزرا شاخص بورس را بعنوان یکی از شاخصه های عملکرد باور کنند و مرتب نوسانات توسط ستاد اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گیرد .

۹- سازمان بورس استقلال واقعی داشته باشد و سایه وزارت اقتصاد و دولت از سر مدیران بورس برداشته شود که شجاعت تصمیمات جسورانه داشته باشند. سازمان بورس نهاد عمومی است.

۱۰- رییس سازمان بورس به معنای واقعی باید حافظ منافع سهامداران در راستای اهداف ملی بوده و مرتب مطالبات قانونی سهامداران را از مجلس و دولت پیگیری کند.

۱۱- منافع سهامداران هم راستا با منافع ملی است. باید این تصور اشتباه که سهامدار صرفا به منافع فردی فکر می کند از ذهن مسئولان توسط سازمان بورس خارج شود. دولت و نهادهای عمومی غیر دولتی بزرگترین ذینفعان بازار هستند. لذا خلق ثروت در شرکت ها فشار کسری بودجه را کمتر می کند. منافع سهامداران خرد در مقابل منافع دولت در بازار سرمایه قابل مقایسه نیست.

۱۲- دارندگان اطلاعات نهانی به مجازات برسند که امنیت در بازار سرمایه برای سهامدران خرد به معنای واقعی برقرار باشد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x