۱۸ شهریور ۱۴۰۳

کمک به مدیریت نقدینگی صندوق‌های با درآمد ثابت با اصلاح حدنصاب

۱۹ فروردین ۱۴۰۳

در پی صدور مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده خاص توسط بانک مرکزی و با توجه به چالش‌های ایجاد شده برای بازار سرمایه علی‌الخصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سازمان بورس و اوراق بهادار جلسات متعددی را با کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، نهادهای مالی و همچنین فعالین بازار سرمایه برگزار کرد و پس از اخذ پیشنهادها و بررسی‌های کارشناسی درهیات مدیره سازمان و شورای عالی بورس مواردی به تصویب رسید.

در پی صدور مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده خاص توسط بانک مرکزی و با توجه به چالش‌های ایجاد شده برای بازار سرمایه علی‌الخصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سازمان بورس و اوراق بهادار جلسات متعددی را با کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، نهادهای مالی و همچنین فعالین بازار سرمایه برگزار کرد و پس از اخذ پیشنهادها و بررسی‌های کارشناسی درهیات مدیره سازمان و شورای عالی بورس موارد زیر به تصویب رسید:

  1. افزایش حدنصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده و سپرده بانکی از ۴۰ درصد به ۵۰ درصد
  2. کاهش نصاب حداقل سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار دولتی از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد و … اشاره نمود.

مصوبات فوق مورد استقبال و تقدیر اعضاء کانون قرار گرفت و از مهمترین مزایای اصلاح مقررات می‌توان به این موارد اشاره نمود:

  1. افزایش توانایی مدیر صندوق در مواجهه با چالش‌های غیرمنتظره؛
  2. عدم فروش اوراق بهادار موجود در پورتفوی به نرخ پایین تر از ارزش ذاتی در شرایط مشابه با شرایط ایجاد شده در نرخ سود رسمی؛
  3. مدیر صندوق با استفاده از گواهی سپرده و سپرده بانکی وجوه حاصل از ابطال را پرداخت نموده و بنابراین از تحمیل فشار ناشی از فروش سهام و اوراق بهادار به بازار جلوگیری می‌شود.
  4. مدیر صندوق با سپرده‌گذاری منابع جدید با نرخ بالاتر بازدهی بیشتری را برای صندوق ایجاد می‌کند.
  5. قدرت انتخاب مدیر صندوق بین اوراق بدهی دولتی و شرکتی افزایش پیدا می‌کند و توانایی مدیر برای جایگزینی اوراق بهادار افزایش می‌یابد؛

کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران نیز مراتب تشکر و قدرانی خود را از ریاست و هیات مدیره و مدیران سازمان بورس و اعضاء شورای عالی بورس اعلام می‌دارد.

امید است برگزاری این نشست‌های کارشناسی و بررسی نتایج آن توسط مقام ناظر موجبات افزایش تعامل سازنده سازمان بورس و اوراق بهادار با نهادهای مالی و کانون‌ها و سایر فعالین بازار سرمایه را موجب شده و باعث کاهش چالش‌های ایجاد شده برای بازار سرمایه و افزایش شفافیت و ارتقاء جایگاه این بازار در اقتصاد کشور گردد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x