۳۰ مهر ۱۴۰۳

کسری ۲۱۲ هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها چگونه جبران شد؟

۲۹ مهر ۱۴۰۳

بخش عمده ایی از جبران کسری 212 هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها با استقراض از خزانه با دو مجوز تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، دولت در حالی برای اولین بار قادر به دریافت مجوز سران قوا برای جبران کسری ۲۱۲ هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها از طریق استقراض شد که جزییات این روش مشخص و شفاف شد.

براساس این گزارش، تامین کسری منابع هدفمندسازی یارانه‌ها شامل ۲۲ هزار میلیارد تومان تنخواه بانک مرکزی، ۶ هزار میلیارد تومان تنخواه خزانه و حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان هم استقراض از خزانه با دو مجوز مختلف است.

طی نیمه اول سال ۲۲٫۷۶ هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی به منظور جبران کسری منابع هدفمندسازی یارانه‌ها دریافت شد. ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز از محل مصوبه سران قوا برای پرداخت یارانه نان و ۶٫۱۵ هزار میلیارد تومان هم از خزانه‌داری کل به عنوان تنخواه دریافت شد. علاوه بر این طبق مصوبه هیئت وزیران حدود ۱۳۳ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات دارو و گندم کاران از خزانه‌داری کل استقراض شد.

۲۱۱٫۹ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای قانونی شامل فروش داخلی گاز و فرآورده‌های نفتی، درآمدهای صادرات گاز و همچنین سایر درآمدهای وزارت نفت تامین شده با این حال براساس مصوب شش ماهه باید به جای این رقم ۳۸۶٫۷ هزار میلیارد تومان از این مسیرها تامین می‌شد.

با توجه به این اعداد در مجموع حدود ۴۲۲ هزار میلیارد تومان در ۶ ماهه سال برای هزینه‌های هدفمندسازی یارانه‌ها تامین شده که بیش از ۱۰۰ درصد مصارف مورد انتظار در ۶ ماهه است. علت این موضوع نیز پرداخت مطالبات گندم کاران است.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x