۱۸ شهریور ۱۴۰۳

کاهش زمان استفاده از حق تقدم و افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی به ۳۰ و ۸۰ روز

۳ مرداد ۱۴۰۳

رئیس سازمان بورس از کاهش مهلت استفاده از حق تقدم و زمان فرآیند افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی از محل آورده به 30 و 80 روز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، مجید عشقی در مراسم رونمایی از سامانه جامع تسهیلات اشتغالزایی و افتتاح مرکز تسهیل تامین مالی تولید وزارت اقتصاد، اعلام کرد: یکی از اهدافی که با کمک مجلس در قانون تامین مالی تولید دنبال می‌شد موضوع کاهش زمان‌ افزایش سرمایه ها بود که به محض ابلاغ قانون آغاز شد تا بحث افزایش سرمایه شرکت‌ها تسریع شود.

امکان انتشار اوراق با عرضه خصوصی در اوراق کوچک و کوتاه‌مدت

یکی از موضوعاتی که در قانون دیده شده بود، بحث امکان انتشار اوراق با عرضه خصوصی در اوراق کوچک و کوتاه‌مدت بود. از این طریق رکن ضامن، بازارگردان و متعهد پذیره نویسی برای انتشار اوراق و قابلیت حذف آن فراهم شد و شرکت‌ می‌تواند برای انتشار اوراق بدون نیاز به ضامن و بدون تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردان و در مدت زمان کوتاه اقدام کند.

موضوع دیگر زمان ۶۰ روزه‌ برای فروش اوراق حق تقدم استفاده نشده بود که به ۳۰ روز کاهش یافت. طبق قانون پذیره‌نویسی باید بدون نیاز به اخذ مجوز از اداره ثبت شرکت‌ها و صرفا با مجوز سازمان بورس انجام شود و حق تقدم‌های استفاده نشده از ۳۰ به ۱۵ روز با قابلیت تمدید یک هفته‌ای کاهش یابد.

موضوع دیگر انتشار آگهی در سامانه کدال بود که کافی است آگهی پذیره نویسی منتشر شود تا هزینه افزایش سرمایه کاهش یابد. در مجموع مدت استفاده از حق تقدم از ۹۰ به ۴۵ روز کاهش یافت. دستورالعمل اجرایی طبق قانون تامین مالی تولید بلافاصله در هیات مدیره سازمان تصویب و اجرایی شد که شامل ارسال حق تقدم‌ها بود.

ارائه اصلاح دستورالعمل نحوه حضور و اعمال حق رای به صورت الکترونیکی در مجامع شرکت‌های بورسی از دیگر موارد قانون است. سال گذشته ۲۵۰ مجمع عمومی به صورت الکترونیکی برگزار و سال جاری عمده مجامع به صورت الکترونیکی برگزار می‌شوند که امید می‌رود این فرآیند به همه شرکت‌های بورسی تسری یابد.

افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی

۱۹۰ روز مهلت قانونی به علاوه ۴۵ روز تمدید برای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی به ۸۰ روز کاهش یافت که امکان تمدید ۲۲ روزه دارد. با توجه به الکترونیکی شدن فرآیندها، بسیاری از شرکت‌ها برای کمتر از ۳ ماه هم این امکان را دارند. در کل از ۲۳۵ روز که اکثر مواقع تا یک سال هم طول می‌کشید به ۱۲۲ روز کاهش یافت.

سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی رقم خورد و سرمایه شرکت‌های بورسی کمتر از ۱٫۵ هزار به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x