۲۸ مهر ۱۴۰۳

کاستی های قانون ۱۹ ساله بورس، پیشنهاد الصاق متمم ها و ۵ وظیفه کانون کارگزاران

۱۵ مهر ۱۴۰۳

حسین عبده تبریزی با اشاره به کاستی های قانون 19 سال پیش بازار اوراق بهادار، پیشنهاد اضافه شدن متمم هایی به این قانون داد و 5 نقش کانون کارگزارن بورس را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، حسین عبده تبریزی در همایش روز کارگزار و تاسیس کانون کارگزاران بورس با اشاره به تصویب قانون بازار سرمایه در آذر ۸۴ و همزمان با اعلام استعفای وی از ریاست سازمان بورس قدیم، اعلام کرد: تشکیل سازمان بورس جدید و تفکیک دو نهاد ناظر و مجری از نقاط عطف این قانون بود و قوانین بعدی مانند قانون توسعه ابزارهای مالی در سال ۸۸ برخی از کاستی ها به ویژه مسئله صندوق ها را اصلاح کرد.

با این همه قانون مصوب ۸۴ دیگر کافی نیست و با توجه به اتفاقات و لزوم توسعه زیرساخت های نظارتی و حمایت از حقوق سرمایه گذاران و توسعه ابزارهای مالی و ظهور رمز ارزها، توکن ها ، قراردادهای هوشمند، معاملات نوین و الگوریتمی، هوش مصنوعی، تحولات بازارهای جهانی، مدیریت ریسک و حتی موضوع ساده برگزاری مجامع با توجه به ازیاد سهامداران، حمایت از نوآوری های مالی و… باید اصلاح شود.

در این میان اگر اصلاحات قانون تجارت، کامل و نهایی می شد، بخشی از کاستی ها قانون بازار اوراق بهادار هم حل می شد. بنابراین تغییر قانون بازار سرمایه، بسیار هزینه بر و گران خواهد بود و بهتر است متمم هایی به قانون سال ۸۴ اضافه شود.

کانون کارگزاران هم در این میان ۵ نقش و وظیفه شامل پایش و رعایت مقررات، همکاری با سازمان بورس برای اجرای قانون، ارایه پیشنهاداتی برای اصلاح قانون، نظارت بر رعایت مقررات و توسعه ابزارهای جدید دارد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x