۳۰ شهریور ۱۴۰۳

کارنامه ۶ رئیس قبلی سازمان بورس با بازدهی ۸ تا ۷۰۵ درصدی شاخص

۲۱ شهریور ۱۴۰۳

بازدهی شاخص بورس در دوره ریاست ۶ رئیس سازمان بورس بین 8 تا 705 درصد بود اما در دوره قبل در برابر رشد ۱۲۰ درصدی دلار به ۵۰ درصد محدود شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، دیروز در جلسه شورای عالی بورس، حجت‌اله صیدی به‌عنوان هفتمین رئیس سازمان بورس انتخاب و جایگزین مجید عشقی شد.

بر اساس این گزارش تا قبل از تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال۸۴، سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران به‌صورت همزمان متولی نظارتی و اجرایی معاملات سهام بود اما با تصویب این قانون در آذر۸۴، وظیفه نظارتی و اجرایی از یکدیگر تفکیک شد. با تصویب قانون بازار اوراق بهادار توسط مجلس، عملیات اجرایی بورس‌ها به بورس، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی سپرده شد. مسئولیت نظارت بر این بورس‌ ها و نهادهای مالی نیز به شورای عالی بورس و سازمان بورس واگذار شد.

علی صالح‌ آبادی

اولین رئیس سازمان جدید بورس، علی صالح‌ آبادی است که سال۸۵ و حدودا یک سال بعد از تصدی سمت دبیرکلی سازمان کارگزاران بورس سابق و براساس قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس را به‌عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه تاسیس کرد و با تصویب شورای عالی بورس، رئیس سازمان بورس شد.

وی تا ۲۵ آذر سال۹۳ در جایگاه رئیس سازمان بورس فعالیت داشت و در دوره ریاست، شاخص کل با رشد ۶۲۷ درصدی و دلار در بازار آزاد با رشد ۲۷۹ درصدی همراه شد. بازدهی بیش از ۲ برابری بورس نسبت به دلار نشان می‌دهد در دوره ریاست صالح‌آبادی بر سازمان بورس، بازار سهام گوی سبقت را از بازار ارز ربوده است. رشد بازار در سال۹۲ و ریزش قیمت‌ها در دی‌ ماه ۹۲ نیز در دوران سکانداری صالح‌آبادی بر سازمان بورس حادث شد.

محمد فطانت‌فرد

بعد از صالح‌ آبادی، محمد فطانت‌فرد رئیس سازمان بورس شد و تا ۵ مرداد ۹۵ بر این مسند قرار داشت. شاخص کل در دوران سکانداری فطانت‌ فرد، رشد اندک ۸درصدی را تجربه کرد. در این دوره با توجه به افزایش قابل‌توجه نرخ سپرده بانکی، اکثر بازارهای دارایی، گرفتار رکود شدند و بورس نیز از این امر مستثنا نشد. رشد ۷ درصدی دلار در این دوران نیز تاییدی بر این مدعا است. امضای برجام و موج مثبتی که در سهام خودرویی زمستان سال ۹۴ رخ داد در دوران ریاست فطانت‌فرد رخ داد.

شاپور محمدی

شاپور محمدی، سومین سکاندار صندلی ریاست سازمان بورس بود و از پنجم مرداد ۹۵ تا ۲۳ فروردین سال ۹۹ فعالیت داشت. دوران ۴ ساله ریاست شاپور محمدی بیشترین بازدهی را برای سهامداران در پی داشت و شاخص بورس، رشد ۷۰۵ درصدی را تجربه کرد. در همین دوران دلار در بازار آزاد رشد ۳۴۴ درصدی را به ثبت رساند.

رشد قیمت‌ها در بورس از دوره ریاست شاپور محمدی آغاز شد و در اسفند سال ۹۸، اختلافاتی میان وی و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بر سر موضوع کاهش دامنه نوسان و کنترل قیمت سهام ایجاد شد. با اوج‌گیری قیمت سهام در فروردین ۹۹ و آغاز فرآیند شکل‌گیری حباب در بورس ، شاپور محمدی از سمت استعفا داد و توانست از مهلکه مرداد ۹۹ بورس نجات پیدا کند.

حسن قالیباف‌ اصل

در بحبوحه رشد قیمت سهام در بهار ۹۹ و پس از استعفای شاپور محمدی، حسن قالیباف‌ اصل رئیس سازمان بورس شد اما دوران فعالیت وی به یک سال نیز نرسید و از سمت استعفا کرد. ریزش تاریخی قیمت‌ها در مرداد ۹۹ در دوران ریاست قالیباف رخ داد اما در مجموع شاخص در دوران وی، رشد ۸۹ درصدی را به ثبت رساند.

در دورانی که قالیباف‌اصل بر صندلی ریاست سازمان تکیه داشت، دلار رشد ۴۰ درصدی را تجربه کرد. بازدهی بورس نسبت به دلار دو برابر بود اما موضوعی که ماجرا را به سمت و سوی تاریک برد، سلسله اقداماتی است که انجام نشد تا فجیع‌ترین ریزش شاخص بورس در مرداد ۹۹ رقم خورد. افزون بر این سازمان بعد از استعفای شاپور محمدی با اتخاذ برخی راهکارها می‌توانست مانع از حبابی‌شدن بیشتر قیمت‌ها شود.

محمدعلی دهقان دهنوی

پس از قالیباف‌اصل، محمدعلی دهقان دهنوی به‌عنوان پنجمین رئیس سازمان منصوب شد و عمر ریاست وی نیز به یک سال نرسید و در ۲۱ مهر ۱۴۰۰، جای خود را به مجید عشقی داد. دوره ریاست دهقان دهنوی نیز که بعد از ریزش تاریخی قیمت‌ها در سال ۹۹ بود، آورده چندانی برای سهامداران نداشت و شاخص در این دوران فقط ۱۵ درصد رشد کرد. دلار در دوره وی در بازار آزاد با رشد ۱۸ درصدی همراه شد.

مجید عشقی

مجید عشقی نیز از ۲۱ مهر سال ۱۴۰۰ تا ۱۷ شهریور سال جاری ششمین رئیس سازمان بورس بود که در دوره ریاست وی، شاخص ۵۰ درصد رشد کرد. نکته قابل‌توجه اوضاع اسفناکی بود که سهامداران تحمل کردند. بورس در این دوران بطور بی‌سابقه‌ای از دلار جا ماند. از مهر ۱۴۰۰ تا اواسط شهریور، دلار در بازار آزاد با رشد ۱۲۰ درصدی همراه شد اما بورس فقط ۵۰ درصد رشد کرد. همین موضوع موجی از انتقادات را در پی داشت و نهایتا عشقی مجبور به استعفا شد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x