۲۶ شهریور ۱۴۰۳

کارنامه و برآورد وزیر نیرو از هزینه ساخت نیروگاه هزار مگاواتی: حداقل یک میلیارد دلار!

۱۷ مرداد ۱۴۰۳

وزیر نیرو با اعلام چند آمار از کارنامه سه ساله، حداقل هزینه ساخت نیروگاه هزار مگاواتی را یک میلیارد دلار برآورد کرد!

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، علی اکبر محرابیان که تا یکی دو هفته دیگر باید به اجبار از وزارت نیرو کناره گیری کند در جلسه با اعضای کمیسیون انرژی مجلس، اعلام کرد: در حالی برنامه ۲۰ ساله صنعت برق تنظیم شده که علاوه بر برنامه میان مدت و همسو با برنامه هفتم توسعه، سه برنامه کوتاه مدت یک ساله نیز اجرا شده است.

حداقل هزینه احداث یک نیروگاه هزار مگاواتی فارغ از مسئله تأمین سوخت به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. بنابراین در صورت عدم مدیریت تقاضا، هزینه‌های بسیار سنگینی به اقتصاد ایران تحمیل خواهد شد.

مصرف برق ایران و برخی کشور‌های منطقه و جهان متفاوت بوده و به طور نمونه در مصر، ترکیه و آلمان ۳۰ ، ۵۰ و ۸۰ هزار مگاوات اما در اوج بار سال جاری ایران بیش از ۷۹ هزار مگاوات بوده که حاکی از ظرفیت بالای مدیریت مصرف برق در بخش‌های مختلف است.

آمار وعده سه سال قبل و مبنی بر ایجاد ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی شامل ۲۰ و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه‌های حرارتی و انرژی‌های تجدیدپذیر نشان می دهد حدود ۱۰٫۳ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی حرارتی اضافه شده و ۷.۸ مگاوات دیگر نیز در دست اقدام بوده که ۵۰ درصد نیروگاه‌های در دست احداث پیشرفت فیزیکی دارند.

حدود ۱۳ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی در بخش تجدیدپذیر‌ها در دست احداث است و در صورت اجرای دقیق برنامه‌ها ظرف یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

نرخ هر کیلووات ساعت انرژی در دولت نهم درحالی ۴۰ تومان معادل ۴ سنت بود که در ابتدای دولت سیزدهم به ۹۰ تومان معادل یک چهارم سنت رسید که نشان می‌دهد صنعت برق به مرور زمان به لحاظ اقتصادی و درآمدی به موتور تولید بدهی تبدیل شده بود ولی با اصلاح گردش مالی بیش از ۶۰ درصد برق نیروگاه ها در بورس فروش می‌رود و نیروگاه‌ها درآمد نقدی دریافت می‌کنند. پیش‌بینی می شود تا پایان سال فروش برق نیروگاهی در بورس به ۷۵ درصد برسد.

صنایع انرژی‌بر هم که طبق ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، موظف به احداث نیروگاه خودتأمین هستند، اقدام به وارد کردن ۱۸۰۰ مگاوات از نیروگاه‌ها کرده اند و ۶ هزار مگاوات دیگر نیز در دست احداث است.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x