۲۹ شهریور ۱۴۰۳

همتی از عملکرد فرزین انتقاد کرد و وعده افزایش دلار نیمایی و کاهش نرخ آزاد داد

۲۰ شهریور ۱۴۰۳

وزیر اقتصاد با انتقاد از عملکرد رئیس بانک مرکزی در ارز چند نرخی و عدم ارتباط ارز با کاهش تورم، وعده برنامه افزایش دلار نیمایی و کاهش نرخ آزاد داد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، عبدالناصر همتی در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی، اعلام کرد: ۴ دهه از تدوین بانکداری بدون ربا گذشته اما روند از بانکداری اسلامی و متعارف دور شده است.

در رقابت بین المللی حتی اگر تحریم ها حذف و ایران عضو FATF شود و از فهرست سیاه خارج شد باز هم بانک ها از نظر کفایت سرمایه، استانداردهای حسابرسی، دارایی های موهومی و ترازنامه مشکلات جدی خواهند داشت. امید می رود اقدامات جدی برای اصلاح مشکلات بانک ها صورت گیرد.

با توجه به مشکلات ارزیِ واردکنندگان و تعهدات، روان تر شدن تجارت و گسترش تولید در دستور کار قرار گرفت. باید از مداخلات دولت در اقتصاد و نرخ ارز، رانت و ضربه خوردن به صادرات جلوگیری کرد. باید تراز تجاری مثبت، تورم کنترل و اقتصاد پیش بینی پذیر شود. ارز چند نرخی معنا ندارد. فشار از بیرون وارد می شود اما بانک مرکزی نباید اجازه این کار را بدهد.

تثبیت ارز بدون رها کردن نرخ بهره که شدنی نیست و با وجود ناترازی نمی‌توان اقدام‌خاصی انجام داد. معنی ندارد چند نرخ ارز وجود داشته باشند. بنابراین سیاست این است که نرخ ارز نیما به بازار آزاد نزدیک شود. به عبارت دیگر در برابر افزایش نرخ نیمایی، نرخ بازار آزاد کاهش خواهد یافت.

افزایش رشد اقتصادی طی ۳ تا ۴ ساله گذشته به دلیل افزایش صادرات نفت است. این مسئله را هر کسی که ترم اول اقتصاد خوانده، می‌فهمد. رشد اقتصادی منابع محور است و با میزان صادرات نفت دچار نوسان می شود.

افت رشد اقتصادی در دهه ۹۰ به دلیل تحریم ها و کاهش درآمد نفتی بود. نباید همدیگر را متهم کرد بلکه باید رشد اقتصادی را از منابع محور خارج کرد و بهره وری را افزایش داد.

رییس شورای فقهی بانک مرکزی چند روز پیش گفت، عملکرد بنده را با روند تورم می سنجد اما طبق قانون جدید، کاهش تورم جزو وظایف بانک مرکزی است. وزارت اقتصاد به بانک مرکزی برای کاهش تورم کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x