۱ مهر ۱۴۰۳

نکات بسیار مهم ریزش شاخص بورس بعد از ترور هفته قبل در تهران

۱۵ مرداد ۱۴۰۳

کارشناس بازارسرمایه، ریزش شاخص بورس بعد از ترور هفته قبل در تهران را حاوی نکات بسیار مهمی دانست .

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، امیر تقی خان تجریشی عضو هیات مدیره گروه فیروزه با انتشار مطلبی با عنوان “بورس تهران نماگری برای سنجش امنیت سرمایه‌گذاری اقتصاد ایران” در فضای مجازی، اعلام کرد: ریزش شاخص بورس در روزهای گذشته به دنبال ترور تلخ رخ‌داده در پایتخت نکات بسیار مهمی را به همراه دارد.

مهمترین نکته شاید درس‌های عبرت برای سیاست‌گذار اقتصادی است. در این چند سال اهمیت اقتصاد و معیشت مردم بیش از گذشته در نگاه حاکمیت پررنگ شده اما از این نکته بعضا غافل می‌شوند که اصل اول رونق و بهبود اقتصاد و معیشت مردم سرمایه و سرمایه‌ گذاری است.

چه بسا حتی در این وادی، حقایق به دلایلی برعکس جلوه داده می‌شد و عده‌ای سرمایه‌ و سرمایه‌گذاری در اقتصاد را می‌کوبیدند. مگر می‌شود تولیدی در اقتصاد بدون حضور سرمایه و سرمایه‌گذار ایجاد شود و مگر بدون رشد تولید، رشد اقتصادی و بهبود معیشت مردم ممکن است. همین مثال را سال گذشته در جذب سرمایه ۲ هزار میلیارد تومانی برای راه‌اندازی طرح نیمه‌تمام گسترش سوخت سبز زاگرس در بورس ببینید. اگر سرمایه عمومی نبود این طرح به سرانجام می‌رسید که حالا به فکر انجام بخش دوم طرح بود؟

سرمایه شغل ایجاد می‌کند و معیشت مردم را بهبود می‌بخشد. هر حکمی اگر در جدال با تشکیل سرمایه وجود دارد در مخالفت با امنیت معیشتی مردم است.

همین سرمایه و سرمایه‌گذار نیازمند امنیت است. اصل اول حضور سرمایه، امنیت سرمایه‌گذاری است. در روزهای گذشته اثر ریسک‌های سیستماتیک بر ریزش دسته‌جمعی سهام مشخص است. در نقطه مقابل رشد قیمت طلا برای فرار از ریسک‌ها مشاهده می شود. بورس نماگری برای سنجش وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در اقتصاد است.

این موضوع مختص ایران نیست و همه جای دنیا اگر بازار سرمایه به عنوان مکانی برای جذب سرمایه سرمایه‌گذاران در حال سقوط ناشی از ریسک‌های سیستماتیک است نشان می‌دهد امنیت سرمایه‌گذاری در آن اقتصاد با خطر جدی مواجه شده است.

فارغِ از تصمیمات سطح کلان در خصوص موارد مختلف امنیتی لازم است در کنار سایر موارد، امنیت سرمایه‌گذاری در اولویت قرار گیرد. البته اگر معیشت و اقتصاد مردم در اولویت است. باید به دولت جدید و ریس جمهور منتخب تاکید کرد بدون سرمایه و سرمایه‌گذار تصور رونق اقتصادی رویایی بیش نیست.

منظور قطعا حمایت‌های مصنوعی از بورس تهران نیست بلکه به شاخص بورس باید به عنوان دماسنج نگریست. همان‌طور که نرخ دلار حکم دماسنج وضعیت کلان کشور را دارد. اگر بورس به چنین سرخی گرایش پیدا کرده نشان می‌دهد امنیت سرمایه‌گذاری با تهدید جدی در اقتصاد مواجه شده است.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x