نخستین سمینار و کارگاه آیندهپژوهی از سلسله رویدادهای آموزشی نوآر، با مدیریت عزیز علیزاده، آیندهپژوه و متخصص علوم شناختی برگزار شد.
به گزارش بازار سهام نیوز به نقل از واحد برند و ارتباطات نوآر، در این کارگاه که با حضور مدیران ارشد بیمهمرکزی جمهوری اسلامی ایران و گروه نوآوری و فنآوری مالی نوآر برگزار شد، ابتدا مدیرعامل نوآر با تأکید بر لزوم آگاهسازی دیجیتال(Digital awareness) پیش از تحول دیجیتال، گفت: با نگاه به برنامهها و اقدامات سازمانها در حوزهی تحول دیجیتال و پس از گذشت حدود ۴سال که این مفهوم، موضوع شرکتها و سازمانهای کوچک و بزرگ ایران شده، متاسفانه نه تنها نتایجی که انتظار میرفت حاصل نشده، بلکه حتی اقدامات تعریف شده در این حوزه نیز به بدترین شکل ممکن به اجرا درآمده است.
صادق فرامرزی در ادامه با اشاره به اینکه معنای تحول دیجیتال، خرید سختافزار و نرمافزار نیست، افزود: آسیب اصلی از آنجایی شروع شد که پیش از اقدامات عملی در حوزهی تحول دیجیتال، از آگاهسازی در خصوص دیجیتال غفلت کردیم و بدون تمرکز روی هدف اصلی تحول دیجیتال که تغییر ذهن (Change Of Paradigm) است و فارغ از آگاهسازی و تغییر الگوهای ذهنی و رفتاری در سازمانها، انتظار تحول دیجیتال از آنها را داشتیم.
وی آگاهسازی دیجیتال را مجموعهای از آموزشها و فرآیندها برشمرده و افزود: نوآر به عنوان بازوی تحول دیجیتال بیمهمرکزی در حوزهی فناوری اطلاعات، بنا دارد سلسله کارگاههایی در راستای آگاهسازی دیجیتال در حوزهی صنعت بیمه برگزار کند که کارگاه آیندهپژوهی، گام نخست آن است و پس از شناخت متدولوژی و نیز روندهای نو درجهان، منجر به تدوین چند مجلد نیز خواهد شد.به قول پیتر دراکر، “بهترین راه پیشبینی آینده، ساختن آن است.”
در ادامه، عزیز علیزاده به عنوان مدرس و راهبر این کارگاه، در بخش اول از آشنایی با اصول تفکر دربارهی آینده گفت و سپس به تشریح تکنیک سناریونویسی در آیندهپژوهی پرداخت. ایشان آیندهپژوه و متخصص علوم شناختی است که مشاور ریاست اسبق سازمان فناوری ایران و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در امور راهبردی و بلند مدت و دبیر علمی ستاد آیندهنگاری و اولویتگذاری در دبیرخانهی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) بوده است.