۲۶ شهریور ۱۴۰۳

نقش صندوق های طلا در تامین مالی تولیدکنندگان شمش و تقویت پشتوانه اقتصاد

۱۱ شهریور ۱۴۰۳

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا، صندوق های طلا را بازوی کمکی قدرتمند تولیدکنندگان دانست که در تقویت پشتوانه اقتصاد نقش بسزایی ایفا می کنند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، رحمان آراسته با اشاره به فعالیت صندوق های طلا در سراسر دنیا با حجم های قابل توجه به باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هدف این صندوق ها کمک به دولت ها و بانک های مرکزی است. در ایران صندوق های طلا علاوه بر این در تامین مالی تولیدکنندگان شمش نیز ایفای نقش می کنند.

وی افزود: تولیدکنندگان شمش طلا پیش از راه اندازی معاملات در بورس با چالش فروش محصولات روبرو بودند اما به کمک ابزارهای مالی مبتنی بر طلا در بازار رقابتی شمش های تولیدی را به فروش رسانده و حتی خطوط تولید را توسعه می دهند. اکنون ۱۳ صندوق مبتنی بر طلا در بورس کالا در حال فعالیت هستند.

این مدیر بازار مشتقه ادامه داد: این صندوق ها باید حداقل ۷۰ درصد از دارایی را در اوراق بهادار مبتنی بر طلا سرمایه گذاری کنند. از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا مرداد ماه بیش از ۷.۷ تن شمش به ارزش تقریبی ۳۱ هزار میلیارد تومان در بازار گواهی سپرده معامله شده که از این میزان بیش از ۶.۱ تن به ارزش ۲۵ هزار میلیارد تومان جهت رفع تقاضای صندوق های طلا بود.

به گفته آراسته، آمارها نشان می دهد بطور میانگین ماهانه حدود ۸۰ درصد عرضه شمش در اختیار صندوق های طلا قرار گرفته است. این صندوق ها نه تنها باعث کنترل و کاهش سفته بازی شدند بلکه با توجه به روند رو به رشد، تولیدکنندگان شمش می توانند با اطمینان بیشتری نسبت به میزان تقاضای موجود در خصوص عرضه شمش به بازار تصمیم گیری کنند.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x