۲۶ شهریور ۱۴۰۳

نتیجه مجمع سالانه ذوب” مشخص شد / ابقای ۵ عضو حقوقی هیات مدیره

۳۰ تیر ۱۴۰۳

مجمع سالانه شرکت ذوب آهن برگزار شد و طی آن صورت های مالی سال گذشته و انتخاب اعضای هیات مدیره به تصویب سهامداران رسید.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، مجمع سالانه شرکت ذوب آهن جمعه ۲۹ تیر با حضور ۷۴٫۱۶ درصدی سهامداران در محل کارخانه برگزار و پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۲ و نظر حسابرس و بازرس قانونی، صورت های مالی تصویب و با توجه به اینکه “ذوب” سود انباشته ای نداشت، تقسیم سودی بین سهامداران صورت نگرفت.

همچنین به اتفاق آرا، سرمایه گذاری صبا تأمین، سرمایه گذاری صدر تامین، فراورده های نسوز ایران، پویش بازرگان ذوب آهن اصفهان و توسعه معادن پارس تامین به عنوان اعضای حقوقی هیات مدیره به مدت دو سال دیگر انتخاب و ابقا شدند.

اهم اقدامات سال گذشته از زبان مدیرعامل

مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن با ارائه گزارش عملکرد سال گذشته اعلام کرد: شمولیت ماده ۱۴۱ در سال های قبل و بویژه ۱۴۰۲، یکی از بزرگترین مشکلات این مجتمع عظیم صنعتی بشمار می رفت که سبب شد در زمینه برخورداری از تسهیلات بانکی، صدور ضمانت نامه ها و انجام عملیات بانکی با مشکلات عدیده ای مواجه شود.

اصلاح ساختار مالی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها( طبقه زمین) و با اخذ مجوزهای لازم از سازمان ها و دستگاه های اجرایی ذیربط در واپسین روزهای سال گذشته به عنوان اقدامی تحولی و موفقیت بزرگ در کارنامه کاری ثبت شد.

ثمره این اقدام تحولی، افزایش سرمایه حدود ۸۴۲ درصدی برای سهامداران و به دنبال آن و در چارچوب قانون، برقراری تبادلات به صورت کامل با بانک ها بود. سال جاری نیز افزایش سرمایه از محل آورده و مطالبات انجام خواهد شد که اطلاع رسانی می شود.

خود تامینی ذوب آهن در یوتیلیتی برق

بنیان گذاران ذوب آهن اصفهان با دوراندیشی تمام نیروگاهها را در این مجتمع عظیم صنعتی بنا نهادند و امروز از ثمره این اقدام ماندگار با تولید حدود ۲۵۰ مگاوات برق در زمینه تولید این یوتیلیتی موثر، خود تامین است.

سال گذشته در زمینه مواد اولیه آهن دار بویژه سنگ درشت دانه و ریز دانه شرایط بهتری وجود داشت اما در زمینه مواد کربن دار (زغال داخلی) متاسفانه با چالش ها و محدودیت هایی مواجه شد. شرکت زغال سنگ پروده طبس با تعمیرات ناخواسته که همچنان نیز ادامه دارد مواجه شد و لذا زغال مورد نیاز برای خط تولید دریافت نشد.

عدم توازن در زنجیره فولاد یک گلوگاه بزرگ

عدم توازن در زنجیره تولید فولاد که یکی از بارزترین نمادهای آن فولادساز شدن  شرکت های معدنی است، آسیب های بسیاری به فولادی ها وارد ساخت و ذوب آهن نیز از این قاعده مستثنا نبود و فولادی ها از مشوق های صادراتی سالانه نیز بی بهره ماندند.

مرغوب ترین سنگ از معدن ققنوس در خط تولید شارژ شد

در زمینه تامین مواد اولیه، اجازه برداشت یک میلیون تن سنگ از معدن ققنوس برای این مجتمع عظیم صنعتی صادر و مرغوب ترین نوع سنگ در خط تولید ذوب آهن شارژ شد.

برای تولید با ظرفیت اسمی ۳٫۶ میلیون تن در سال به ۵٫۷ میلیون تن سنگ درشت و ریز دانه نیاز است که یک میلیون تن از معدن ققنوس تامین می شود. طبق درخواست ارائه شده به وزارت صنعت، افزایش ظرفیت برداشت تا حد ممکن در دستور کار است.

شرکت معدنی ذوب آهن، هاب تامین مواد اولیه می شوند

شرکت پویش معادن در منطقه سنگان به عنوان پیمانکار مستقر است و دو شرکت البزر شرقی و پیشرو معادن ذوب آهن سوادکوه نیز به عنوان هاب زغالی این مجتمع عظیم صنعتی افزایش تولید زغال را مبتنی بر رعایت اصول ایمنی با جدیت تمام دنبال می کنند.

کارشناسان برجسته از دو کشور روسیه و ترکیه نیز سایت ویزیت کامل و جامعی را از ذوب آهن انجام دادند و بر اساس نظرات آنها روند تولید از جمله ترکیب مواد اولیه ، کاهش ضایعات و … در دستور کار قرار گرفت که نتایج مثبت آن در روند تولید و صورت های مالی سال جاری آشکار خواهد بود.

رکورد ورود مواد اولیه طی ۳۰ سال اخیر شکسته شد

از ۲۹ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین، حجم قابل توجهی از مواد اولیه وارد ذوب آهن شد که این اقدام طی ۳۰ سال اخیر کم سابقه بود و این رویکرد تحولی همچنان نیز به صورت مستمر در دست اقدام قرار دارد.

بر اساس جلسات مستمر و بازدیدهای میدانی، فرایند تولید با دقت تمام رصد می شود و مطابقت ضایعات تولید بیش از گذشته با استانداردها در برنامه قرار دارد تا کاهش قیمت تمام شده، نمود بیشتری داشته باشد.

پروژه های توسعه در آستانه افتتاح

پروژه LF3 آماده بهره برداری است و به زودی با حضور مقامات کشوری افتتاح می شود. همچنین برای افتتاح پروژه پلنت اکسیژن در دهه فجر سال گذشته آمادگی کامل وجود داشت که به دلیل محدودیت برق با وقفه مواجه شد اما اکنون آماده افتتاح است. دو پروژه LF1 و تصفیه خانه نیز تا پایان سال به بهر داری می رسد. پروژه بازسازی باتری ۲ نیز که از پیشرفت ۱۵ درصدی برخوردار است با تامین مالی مناسب در دست اقدام قرار دارد.

ذوب آهن پیش به سوی به سوی خودتامینی در بخش آب   

در راستای خودتامینی در یکی دیگر از انرژی های مورد نیاز خط تولید (آب) نیز با مشارکت فعال در خط انتقال آب از خلیج فارس، برداشت آب از رودخانه زاینده رود به حداقل ممکن می رسد.

تحویل ریل ملی به راه آهن سراسری و متروی کلان شهرها

ذوب آهن به عنوان پیشران توسعه راه آهن سراسری و متروی کلان شهرها، سال گذشته گواهی تولید انحصاری ریل را از وزارت صنعت دریافت کرد. ریل تولیدی بر اساس استاندارد روز دنیا در خطوط راه آهن میانه – اردبیل، همدان – سنندج، چابهار – زاهدان، رشت – کاسپین و… و خطوط متروی کلان شهر‌ها مانند مشهد، تهران، تبریز و اصفهان نصب شده است.

ریل سخت نیز از جمله سایر محصولات تولیدی ذوب آهن است که ۲۵۰ تن از این محصول به متروی کلان شهر مشهد تحویل داده شد و سایر محورهای ریلی نیز در حال مذاکره هستند. همچنین پالایشگاه اصفهان و برخی از شرکت های معدنی مانند گل گهر نیز در این خصوص با ذوب آهن تفاهم نامه  منعقد کردند.

برنامه راهبردی سه ساله

اصلاح ساختار مالی، تامین پایدار مواد اولیه، تولید با رویکرد اقتصادی، بهره وری و کاهش نُرم مصارف و ضایعات، تعریف پروژه های توسعه ای و دانش بنیان، مدیریت اثربخش هزینه ها و کاهش بهای تمام شده، باز مهندسی استراتژی های فروش و توسعه سبد محصولات ارزش افزا از جمله برنامه های تحولی ذوب آهن برای سه سال آینده است.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x