۳۰ شهریور ۱۴۰۳

عملکرد بسیار ضعیف‌ عشقی و پیش بینی ظرفیت رشد درآمد و سود شرکت‌ها

۱۹ شهریور ۱۴۰۳

کارشناس بازارسرمایه، عملکرد 3 ساله عشقی را بسیار ضعیف‌تر از انتظار دانست و ظرفیت رشد درآمد و سود شرکت‌ها را ممکن دانست.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، فردین آقابزرگی در خصوص کارنامه عشقی در سازمان بورس و نزدیک کردن نرخ ارز نیمایی به آزاد به اعتماد، اعلام کرد: یکی از ظرفیت های رشد بازار سرمایه، کاهش فاصله نرخ ارز نیما با نرخ ارز آزاد است. این اقدام از سوی دولت به مرور با افزایش نرخ دلار نیمایی محقق خواهد شد.

البته زمانی رییس بانک مرکزی مصرانه تاکید می‌کرد نرخ ارز بیش از ۲۸ هزار تومان توهم است و وظیفه مرزبانی نرخ ریال است. اکنون نرخ ارز نیمایی حدود ۹۰ درصد نسبت به زمانی که این سخنان مطرح شد، رشد داشت. این ظرفیت برای شرکت‌های صادرات‌ محور و ارزآور وجود دارد.

بیش از ۶۰ درصد سود شرکت‌های بورسی و فرابورسی به شرکت‌های پتروشیمی، پالایشی‌ها، فولاد و کانه‌های فلزی مربوط می‌شود و از این جهت می‌توان به رشد و سودآوری و افزایش درآمد حاصل از فروش شرکت‌ها امید داشت.

متاسفانه عملکرد رئیس سازمان بورس بسیار ضعیف‌تر از آن چیزی بود که تصور می‌شد و به دلیل همراهی با دولت اغلب تصمیمات دولت را انجام می‌داد. همین مسئله باعث کاهش سود شرکت‌ها و درآمد آنها می‌شد. نه تنها شرکت‌های بزرگ بلکه سهامداران خرد هم زیان دیدند که ناشی از انفعال وی در این جایگاه بود.

به همین دلیل نارضایتی شدیدی در این خصوص بوجود آمد. عشقی باید در جایگاه وکیل مدافع کل سهامداران برای استیفای حقوق آنها تلاش می‌کرد و نمره ضعیفی در کارنامه طی این مدت می‌گیرد.

انتظار می‌رفت پیش از این تصمیم به جابجایی عشقی در سازمان بورس گرفته می‌شد. به نظر می‌رسد رفع این مشکل در بازار سرمایه می‌تواند قدمی رو به جلو باشد. به دلیل شاخص‌هایی از جمله بازماندگی از سایر بازارهای مسکن، خودرو و ارز و حتی سکه و طلا، کاهش P/E نسبت به ۴ سال گذشته، ظرفیت رشد درآمد حاصل از فروش شرکت‌های صادرات‌محور و کاهش فاصله ارز نیمایی و ارز آزاد همچنان ظرفیت رشد درآمد و سود عملیات شرکت‌ها وجود دارد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x