۱۸ شهریور ۱۴۰۳

سه تحلیلگر اعلام کردند:

علت استقبال ‌از “همستر” و تداوم بی اعتمادی به بورس/ جایگزین دامنه نوسان

۲۰ خرداد ۱۴۰۳

سه تحلیلگر با اشاره به علت استقبال میلیونی ‌از رمزارز "همستر" و تداوم بی اعتمادی به بورس، پیشنهاد دادند بجای محدودیت دامنه نوسان، حجم مبنا به اندازه سهام شناور شرکت ها افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، سه تحلیلگر بازار سرمایه با عدم امیدواری به تصمیم گیری دولت درباره نگرانی‌های سهامداران به دلیل تدارک انتخابات در گفت و گو با دنیای اقتصاد، پیشنهاد دادند سازمان بجای محدودیت دامنه نوسان، حجم مبنا را به اندازه شناور شرکت بالا ببرد.

محمد ابراهیم سماوی: دیروز در بازار سرمایه با حدود ۶۰۰ نماد معاملاتی در محدوده منفی در اولین روز کاری هفته‌جاری حمام خون به راه‌ افتاد. در حالی‌ که بازارهای رقیب هفته‌های اخیر در رکود نسبی هستند، بازار سرمایه به‌رغم حمایت‌های مالی نصفه و نیمه که بیشتر جنبه خبر درمانی داشتند، کف‌‌‌‌های حمایتی را مدام از دست می‌دهد.

در شرایط فعلی ریسک سیستماتیک جدی و جدیدی تحمیل نشده که علت ریزش‌‌‌‌های پی‌ د رپی و خروج پول حقیقی‌‌‌‌ها جز عدم ‌اعتماد از دست رفته نیست. سیاست گذاران اقتصادی که احتمالا در شرف پایان دوره تصدی سمت هستند، صرفا نگاهی ابزارگونه به بورس جهت تامین مالی شکاف کسری‌ بودجه دولت دارند و نرخ تاریخی اوراق و اسناد خزانه گواهی بر این ادعا است و به بی‌‌‌‌اعتمادی سرمایه‌گذاران بیش از پیش دامن می‌زند.

با رصد فضای واقعی اطراف و فضای‌ مجازی، استقبال ‌میلیونی از رمزارز سراب‌‌‌‌گونه همسترکامبت در بستر تلگرام صورت گرفته درحالی‌که بسیاری از سهم ها در جذاب‌ترین محدوده‌های قیمتی جهت خرید قرار دارند و به چوب حراج گذاشته می‌شوند! علت تسخیر فضای‌ مجازی و واقعی توسط همستر کامبت به دلیل موفقیت پروژه سابق و مشابه یعنی نایت‌کوین است که احتمالا تکرارپذیر نیست.

در نتیجه اعتمادی که نایت‌کوین برای کاربران به ارمغان داشته، موج عظیم پرورش‌‌‌‌دهندگان همستر در جامعه به جریان افتاده که نشان از اهمیت دو چندان اعتماد سازی دارد که به‌شدت خلأ آن در بازار سرمایه محسوس است. تا زمانی‌که اصلاح نرخ بهره، نرخ رانت‌‌‌‌زای دلار نیما، قیمت‌گذاری دستوری در صنایعی همچون برق، لاستیک و… جهت بازیابی اعتماد صورت نگیرد، نمی‌توان روی صعود جانانه بورس از نفس‌افتاده حساب کرد.

مهدی دلبری: دیروز از ابتدای معاملات تکلیف بازار مشخص بود. از همان ابتدا نصف نمادها صف‌فروش بالغ بر هزار میلیارد‌ تومانی داشتند و تقریبا انگیزه‌ای برای جمع‌آوری هم وجود نداشت. از طرفی خبر مثبتی نیز در جریان معاملات نرسید. در فضای انتخابات نامزدها نیم‌نگاهی به آرای سهامداران دارند و معمولا وعده‌ وعیدهایی هم داده که عمل هم نمی‌شود.

دولت فعلا در تدارک انتخابات است و همزمان هم در رقابت حضور یافته است. در این شرایط نمی‌توان امیدوار بود در مورد نگرانی‌های سهامداران تصمیم گرفته شود. به‌نظر می‌رسد این بی‌اعتمادی با حفظ سیاست‌های فعلی تداوم یابد. اکثر صورت‌های مالی نشان می‌دهد شرکت ها حاشیه سودهای نا مناسبی در فصل زمستان داشتند و احتمالا سود سالانه ۱۴۰۲ در شرکت‌های تولیدی کمتر از ۱۴۰۱ باشد.

این اتفاق برای اولین‌بار افتاده و شرکت‌ها نه طرح توسعه و نه افزایش سرمایه داشتند و با نرخ بهره و ارزپاشی که در اقتصاد صورت می‌گیرد، تولید به‌صرفه نیست. به‌نظر می‌رسد فضای رکود با نرخ بهره بالا و وعده‌ وعیدها ادامه می‌یابد در حالی که سیاست‌های نامزدها در مورد موضوعات حساس مبهم است. مشخص نیست در مورد تحریم، قیمت‌گذاری و سیاست ارز و بهره چه سیاست‌هایی وجود دارد و وعده‌های کلی هم در حد حرف باقی‌می‌ماند.

امید می رود دولت مستقر حداقل در چند روز باقی‌مانده تدبیری اساسی اتخاذ کند. چون به هر حال این آمار جزو عملکرد این دولت است و تقریبا یکی از بدترین عملکردها در دولت‌های بعد از انقلاب در حوزه بازار سرمایه تامین مالی و حاشیه سود بنگاه‌ها بود.

روزبه شریعتی: بازار در شرایط تعطیل قرار دارد و اگر دست سازمان در این مورد باز بود باید تا ثبات وضعیت تعطیل می شد. این وضعیت اسفناک و ناراحت‌ کننده ممکن است تا انتخابات ادامه پیدا کند. متاسفانه یکی از مشکلات بزرگ اقتصادی وابستگی به اشخاص بسیار است و اینکه چه کسی قرار است فرمان را بدست گیرد در آینده اقتصاد تعیین‌کننده است.

آنقدر حرکت‌های غیرکارشناسی از دولتمردان در این مدت سرزده که فعالین دست نگه‌ داشته‌اند تا ابتدا از آینده سیاسی مملکت آگاه شوند. با نرخ بهره ۴۰ درصدی، اوراق گواهی‌سپرده‌ای که فرزین از ۲۳‌ درصد سپرده یکساله به ۳۰‌ درصد رساند و در کنار آن اتفاق‌هایی که قرار بود بیفتد اما محقق نشد، بازار را در بیم و ناامیدی قرار داده‌ است.

سهامداران مطمئن شدند حداقل تا روی کار آمدن دولت بعدی اتفاقی در بازار سرمایه رخ نخواهد داد و به‌زودی تصمیمی اتخاذ نمی‌شود. سازمان چاره‌ای جز محدود‌ کردن دامنه‌نوسان نداشت اما بازار از ترس سرمایه‌گذار و نبود خریدار رنج می‌برد.

شاید درست این بود که سازمان بورس دامنه‌ نوسان را محدود نکند و بجای آن حجم مبنا را به اندازه شناور شرکت بالا ببرد. به این‌صورت کسی در این شرایط قرار نمی‌گیرد که نتواند سهام را نقد کند و شاید خریدار انگیزه بگیرد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x