- بازار سهام نیوز - https://bazarsahamnews.ir -

عطر گل محمدی در قلب تهران

در دل پایتخت، جایی که کمتر کسی انتظارش را دارد، رایحه‌ای آشنا به مشامت می‌رسد؛ عطر ناب گل محمدی. پارک پرواز تهران، این روزها میزبان جشنواره‌ای متفاوت و معطر است. جشنواره‌ای که با حضور گل‌های محمدی، دیگ‌های جوشان گلاب‌گیری و شربت‌های گیاهی، فضای سنتی کاشان را به پایتخت آورده است. اگر فرصت سفر به دیار گل و گلاب را ندارید، این جشنواره تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه، هر روز از ساعت 15 تا ۲۱، پذیرای شماست.

جشنواره‌ای برای تمام سلیقه‌ها
جشنواره گلاب‌گیری پارک پرواز ، با هدف ترویج سنت‌های ایرانی، آشنایی مردم با فرآیند واقعی تولید گلاب، و عرضه محصولات اصیل و طبیعی در حال برگزاری است. غرفه‌های متنوع این جشنواره، تجربه‌ای فراتر از تماشای گلاب‌گیری را برای بازدیدکنندگان رقم می‌زنند.
مریم شیری، مدیر و برگزارکننده جشنواره، می‌گوید:«در این جشنواره، همه‌چیز واقعی و زنده است؛ از عرق‌گیری گرفته تا تولید شربت‌های گیاهی و عرضه قندهای طعم‌دار، در کنار غرفه های سنتی اقوام . دیگ‌های گلاب‌گیری از ظهر تا بامداد روشن‌اند و روزانه بیش از یک تن گل محمدی وارد مجموعه می‌شود.»
غرفه‌هایی با عطر سنت و طعم سلامت
غرفه‌های جشنواره شامل بخش‌های متنوعی هستند؛ از نوشیدنی‌های گیاهی، شربت‌های سنتی و عرقیات گرفته تا غرفه تاج گل، گریم کودک، لوکیشن‌های عکاسی، غرفه عرق‌گیری زنده، و فروشگاه‌های عرضه قندهای گیاهی نظیر قند گلاب، دارچین و هل. نکته قابل توجه اینکه تمامی محصولات قبل از خرید، امکان تست دارند.
به گفته برگزارکننده، این جشنواره فضایی خانوادگی، صمیمی و در عین حال آموزنده دارد؛ به‌ویژه برای کودکانی که با فرآیند تولید گلاب آشنا می‌شوند. همچنین مشاوران طب سنتی در محل حضور دارند تا به بازدیدکنندگان درباره خواص دارویی عرقیات مشاوره ارائه دهند.
جشنواره‌ای با پشتوانه ۱۰ ساله
او توضیح می دهد سابقه‌ای ۱۰ ساله در برگزاری جشنواره‌های گلاب‌گیری در تهران دارد و تاکنون در مکان‌هایی چون کاخ سعدآباد، برج میلاد، سی تیر و فرهنگسرای اشراق این جشنواره را برگزار کرده و دو سال است ، پارک پرواز به‌عنوان میزبان دوازدهمین دوره انتخاب شده تا دسترسی راحت‌تری برای علاقه‌مندان فراهم شود.
خانم شیری می‌گوید: «ما همواره تلاش کردیم تا کیفیت محصولات‌مان را در بالاترین سطح نگه داریم. هدف ما این است که مردم بتوانند گلاب اصل را بشناسند و تفاوت آن را با گلاب‌های تقلبی بازار تشخیص دهند. گلاب ممتاز از ترکیب ۳۰ کیلو گل و ۶۰ لیتر آب تولید می‌شود. اما گلاب دو آتیشه، از تقطیر دوباره گلاب ممتاز به همراه همان میزان گل تهیه شده و بسیار غلیظ و سنگین است.»

نکاتی درباره نگهداری و تشخیص گلاب باکیفیت
به گفته مسئول جشنواره، گلاب، هل و بهارنارنج باید حتماً در یخچال نگهداری شوند، اما سایر عرقیات را می‌توان در دمای معمولی و مکان خشک مانند کابینت نگه داشت.
وی در ادامه افزود: «برخی تولیدکنندگان بازار، برای کاهش هزینه، به جای استفاده از گل کامل، از تفاله گل استفاده می‌کنند یا حجم بیشتری گلاب از همان مقدار گل می‌گیرند که کیفیت نهایی را به‌شدت پایین می‌آورد. در برند ما، اولویت با کیفیت و سلامت است، نه کاهش قیمت.»
توسعه گردشگری از دل همین جشنواره‌ها آغاز می‌شود
امیرقاسمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، در حاشیه افتتاح جشنواره گلاب‌گیری پارک پرواز، با تأکید بر اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی می گوید:«برگزاری جشنواره‌هایی از این دست، نقطه شروعی برای ترویج فرهنگ گردشگری در میان مردم است. وقتی شهروندان در فضایی همچون این جشنواره با فرآیند گلاب‌گیری آشنا می‌شوند، علاقه‌مند می‌شوند تا برای دیدن این آیین‌ها به شهرهایی مانند کاشان هم سفر کنند. در واقع، از همین تجربه‌های کوچک شهری، میل به سفر و شناخت سنت‌های بومی در مردم شکل می‌گیرد.»
وی می افزاید:ما در نقاط مختلف تهران در حال راه‌اندازی فضاهای جدید گردشگری هستیم تا شهروندان با این فرهنگ بیشتر آشنا شوند. هرچه تعداد جشنواره‌هایی که بر پایه سنت‌ها و آیین‌های اصیل ایرانی شکل می‌گیرند بیشتر شود، بی‌تردید توسعه گردشگری در شهر تهران هم شتاب بیشتری خواهد گرفت»»
قاسمی همچنین با اشاره به نقش این رویدادها در افزایش نشاط اجتماعی تاکید می کند:«تهرانی‌ها متأسفانه با کمبود فضاهای مناسب برای تفریح و شادابی مواجه‌اند. چنین جشنواره‌هایی این فرصت را فراهم می‌کند تا خانواده‌ها شب‌ها در کنار هم جمع شوند، از فضای باز و سالم استفاده کنند، محصولات طبیعی مانند عسل و گلاب را از نزدیک ببینند و تجربه کنند. این تجربه‌های ناب، در ذهن و روح مردم ماندگار می‌شود و حتی روی سبک زندگی‌شان هم تأثیر مثبت می‌گذارد.»

حمایت از جوانان و کارآفرینان داخلی
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر حمایت از کارآفرینان و نسل جوان می افزاید:«حمایت از نسل جوان و کارآفرینان داخلی همواره از اولویت‌های ما بوده است. امسال نوروز ۱۴۰۴ را با تمرکز بر همین موضوع آغاز کردیم. در ایام نوروز، از بیش از ۱۱۰ تولیدکننده صنایع دستی حمایت کردیم. غرفه‌های اطلاع‌رسانی و فروش در سراسر تهران برپا شد و فروشندگان صنایع دستی، با استقبال خوب مردم مواجه شدند. این یک شروع خوب بود و امیدواریم تا پایان سال نیز بتوانیم از ظرفیت‌های حوزه صنایع دستی و سوغات اقوام پشتیبانی کنیم.»
او اظهار امیدواری کرد که شهر تهران، به‌عنوان شهری که میزبان اقوام مختلف کشور است، بتواند با ایجاد حس تعلق در میان شهروندان، به مقصدی جذاب برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود
برنامه‌های فرهنگی، زمینه‌ساز نشاط اجتماعی و کاهش آسیب‌های شهری است
اکرم رجایی، معاون فرهنگی و اجتماعی منطقه2 در حاشیه برگزاری جشنواره گلاب‌گیری پارک پرواز با اشاره به اهمیت چنین رویدادهایی در تقویت نشاط اجتماعی و مشارکت شهروندان می گوید:«اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح منطقه، نقش بسیار مؤثری در ایجاد فضای نشاط و شادابی برای خانواده‌ها دارد. از زمان آغاز برنامه‌ریزی‌ها، یکی از اهداف اصلی ما، طراحی و اجرای برنامه‌هایی شاد و مفرح برای اقشار مختلف، به‌ویژه خانواده‌ها، جوانان و کودکان بوده است.»
وی ادامه می دهد:«در همین راستا، تلاش کرده‌ایم فعالیت‌های متنوعی را پیش‌بینی کنیم که بخشی از آن‌ها با مشارکت گروه‌های داوطلب، علاقه‌مند و فعال در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی انجام می‌شود. در واقع ما به عنوان مدیریت شهری، امکانات و فضای لازم را فراهم می‌کنیم تا این گروه‌ها، به‌ویژه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی که محصولات مرتبط با خانواده‌ها دارند، در کنار برنامه‌های فرهنگی و هنری، حضور یابند و با مردم تعامل مستقیم داشته باشند.»
حمایت از اقتصاد خانواده و کارآفرینی محلی
رجایی با اشاره به رویکرد حمایتی شهرداری در حوزه کارآفرینی می افزاید:«یکی از جنبه‌های مهم این نوع جشنواره‌ها، تقویت اقتصاد خانواده است. خانواده‌ها با حضور در این رویدادها، علاوه بر بهره‌مندی از برنامه‌های شاد و سرگرم‌کننده، از تولیدکنندگان محلی خرید می‌کنند که این موضوع به رونق اقتصادی آن‌ها کمک می‌کند. این چرخه، هم برای شهروندان ارزشمند است و هم برای تولیدکنندگان، به‌ویژه جوانان کارآفرین، فرصتی عالی برای معرفی و فروش محصولات‌شان ایجاد می‌کند.»
وی در ادامه می گوید:شهرداری در کنار فعالیت‌های فرهنگی، از کارآفرینی نیز حمایت می‌کند. حتی اگر برخی گروه‌های اقتصادی در دسته‌بندی‌های رسمی حمایتی نباشند، ما تلاش می‌کنیم به شکل مستقیم یا غیرمستقیم، زمینه فعالیت آن‌ها را فراهم کنیم. مثلاً در همین جشنواره‌ها بخشی از هزینه‌ها را تقبل کرده‌ایم تا اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری ممکن شود و فضا برای حضور این گروه‌ها مهیاشود.»

ایجاد فضای امن و کاهش آسیب‌های اجتماعی
رجایی همچنین به تأثیر اجتماعی چنین برنامه‌هایی در کاهش آسیب‌های شهری اشاره کرده و می گوید:«وقتی خانواده‌ها به‌صورت گروهی در فضاهای عمومی حضور پیدا می‌کنند و از برنامه‌های متنوع فرهنگی، اقتصادی و هنری استفاده می‌کنند، فضاهای عمومی شهر نیز زنده و پویا می‌شود. این زنده بودن فضاها، نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد. حضور خانواده‌ها باعث می‌شود پارک‌ها و بوستان‌ها از حالت خلوتی و بی‌تحرکی خارج شده و به محیطی امن و سالم برای همه شهروندان تبدیل شوند.»
تقویت حس تعلق شهروندی
وی در پایان تأکید می کند:«هدف ما ایجاد حس تعلق به شهر و منطقه در میان شهروندان است. وقتی مردم احساس کنند که می‌توانند در شهرشان حضور فعال داشته باشند، در کنار خانواده از تفریحات سالم بهره‌مند شوند و هم‌زمان از تولیدکنندگان محلی خرید کنند، این حس تعلق تقویت می‌شود و ما به‌عنوان مدیریت شهری به هدف خود نزدیک‌تر می‌شویم.»