۱۸ شهریور ۱۴۰۳

طبق اعلام ستاد انتخابات: ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پنج شنبه آغاز می شود + مراحل

۵ خرداد ۱۴۰۳

طبق اعلام ستاد انتخابات، پنج‌شنبه‌ هفته جاری ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به مدت پنج روز آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، طبق قانون باید انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خرداد سال ۱۴۰۴ و بعد از پایان دوره‌ چهارساله‌ دولت فعلی برگزار می‌شد که به‌علت سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان و شهادت آنان زودتر از موعد برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، طبق اصول ۱۳۱ و ۱۳۲ قانون اساسی در صورت‏ فوت‏، عزل‏، استعفا، غیبت‏ یا بیماری بیش‏ از دو ماه‏ رییس‏ جمهور و یا در موردی که‏ مدت‏ ریاست‏ جمهوری پایان‏ یافته‏ و رییس‏ جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب‏ نشده‏ و یا امور دیگری از این‏ قبیل‏، معاون‏ اول‏ رئیس‏ جمهور با موافقت‏ رهبری اختیارات‏ و مسئولیت‌های وی را بر عهده‏ می‌گیرد و شورایی متشکل‏ از رئیس‏ مجلس‏ و رییس‏ قوه‏ قضاییه‏ و معاون‏ اول‏ رئیس‏ جمهور موظف‏ است‏ ترتیبی دهد حداکثر ظرف‏ مدت‏ ۵۰ روز رییس‏ جمهور جدید انتخاب‏ شود.

در صورت‏ فوت‏ معاون‏ اول‏ و یا امور دیگری که‏ مانع انجام‏ وظایف‏ وی شود و نیز در صورتی که‏ رییس‏ جمهور معاون‏ اول‏ نداشته‏ باشد، رهبری فرد دیگری را به‏ جای وی منصوب‏ خواهد کرد. در مدتی که‏ اختیارات‏ و مسئولیت‌های رئیس‏ جمهور بر عهده‏ معاون‏ اول‏ یا فرد دیگری است‏، وزرا را نمی‌توان‏ استیضاح‏ کرد یا به‏ آنان‏ رای‏ عدم‏ اعتماد داد و نمی‏‌توان‏ برای‏ تجدیدنظر در قانون‏ اساسی‏ و یا همه‏ پرسی‏ اقدام‏ کرد.

رهبری دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ محمد مخبر معاون رئیس‌جمهور را به‌عنوان مدیر قوه مجریه منصوب کردند. طبق اعلام ستاد انتخابات با هماهنگی شورای نگهبان، جدول زمان‌بندی انتخابات نهایی شده و ۱۰ تا ۱۴ خرداد ماه به‌مدت ۵ روز موعد ثبت‌نام از داوطلبان خواهد بود.

سپس شورای نگهبان از ۱۵ تا ۲۱ خرداد صلاحیت‌ ثبت‌نام‌کنندگان را بررسی می‌کند و ۲۲ خرداد اسامی نامزدهای انتخابات دولت چهاردهم منتشر خواهد شد. مهلت تبلیغات نامزدها از ۲۳ خرداد تا ۶ تیرماه است و رأی‌گیری برای انتخابِ نهمین رئیس‌جمهور ۸ تیر انجام خواهد شد.

ستاد انتخابات برای رأی‌گیریِ الکترونیک در چند حوزه از جمله کلانشهر تهران و برخی کلانشهرها اعلام آمادگی کرده اما این مسئله منوط به تأیید شورای نگهبان است که هنوز  تصمیم نهایی اتخاذ نشده است. دولت چهاردهم کار را از تیر ماه آغاز خواهد کرد و تا سال ۱۴۰۷ ادامه می‌یابد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x