۲۶ شهریور ۱۴۰۳

شکایت برای ابطال مصوبه وام ۱۰٫۵ میلیاردی سازمان بورس ثبت شد+ دلایل

۱۷ شهریور ۱۴۰۳

یک موسسه حقوقی خواستار ابطال مصوبه غیرقانونی اعطای وام 10.5 میلیارد تومانی به رئیس و اعضای سازمان بورس از دیوان عدالت اداری شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، ارژنگ منصوری جوزانی، عباس محمد تقی و مهدی قویدل به نمایندگی از موسسه دادآفرین دادبه پارسیان طی دادخواستی بدوی علیه شورای عالی و سازمان بورس به دیوان عدالت اداری، اعلام کردند: شورای عالی بورس ۸ خرداد مصوبه‌ای با موضوع اعطای تسهیلات به اعضای هیات مدیره سازمان بورس صادر کرده و این مصوبه در نامه ۱۰ شهریور از سوی سازمان بازرسی خطاب به وزیر اقتصاد مبنی بر رسیدگی فوری به موضوع مصوبه به این شرح که این تسهیلات با نرخ کارمزد ۴ درصد و دوره بازپرداخت ۱۰ سال آن هم از منابع داخلی سازمان و صرفاً در ازای دریافت چک معادل مبلغ تسهیلات به میزان جمعاً ۱۰.۵ میلیارد تومان اعطا شده، منعکس شده است.

با توجه به اینکه مصوبه شورای عالی بورس به صراحت مخالف مواد ۱۲ و ۱۳ قانون بازار اوراق بهادار و مواد ۱۰، ۱۲ و ۲۴ اساسنامه سازمان بورس مصوب هیات وزیران و ماده ۱۳۲ لایحه اصلاحی قانون تجارت و بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی و برخلاف صرفه و صلاح سازمان بورس است و جدا از مغایرت‌های قانونی موجب سلب و لطمه به اعتماد عمومی به مدیریت بازار سرمایه شده به شرح زیر تقاضای رسیدگی و ابطال مصوبه غیرقانونی فوق مورد استدعا است.

۱٫ ممنوعیت اعطای وام به اعضای هیات مدیره سازمان بورس مستند به ماده ۱۳۲ لایحه اصلاحی قانون تجارت

ماده ۳۴ اساسنامه سازمان بورس مصوب هیات وزیران مقرر کرده، موارد پیش‌بینی نشده در این اساسنامه مشمول قانون تجارت و سایر قوانین موضوعه خواهد بود. لذا از آنجا که موضوع اعطای وام به هیچ عنوان در قانون بازار اوراق بهادار و اساسنامه پیش‌بینی نشده، احکام مربوط به قانون تجارت در این مورد جاری است.

در حالی که به صراحت در ماده ۱۳۲ لایه اصلاحی قانون تجارت اعلام شده، مدیرعامل شرکت و اعضای هیات مدیره به استثنای اشخاص حقوقی حق ندارند هیچ گونه وام یا اعتبار از شرکت تحصیل کنند و شرکت نمی‌تواند دیون آنها را تضمین کند این گونه عملیات به خودی خود باطل است. لذا مستند به این ماده اعطای هرگونه تسهیلات به اعضای هیات مدیره سازمان بورس غیرقانونی و باطل است.

۲٫ عدم وجود هرگونه اختیار قانونی شورای عالی بورس در تصویب اعطای وام به اعضای هیات مدیره سازمان بورس

قانونگذار در هیچ یک از مواد قانونی قانون بازار بهادار و اساسنامه سازمان بورس اختیاری برای شورای عالی بورس جهت تصویب وام برای اعضای هیات مدیره سازمان قائل نشده است و صرفاً در ماده ۱۳ قانون بازار اوراق بهادار اعلام شده حقوق و مزایای رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان پرداخت می‌شود‌.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x