۲۷ مهر ۱۴۰۳

مدیر عامل خبر داد:

راه‌اندازی دو سامانه ارز و تالارهای معاملات سلف و آتی در مرکز مبادله ارز و طلا!

۱۲ خرداد ۱۴۰۳

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا از راه اندازی دو سامانه ارز خدماتی و اشخاص و ایجاد تالارهای معاملات سلف و آتی خبر داد!

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، علی سعیدی با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای انتقال تدریجی عملیات اجرایی معاملات ارز به مرکز مبادله به ایسنا، اعلام کرد: مقدمات هر کدام از تالارهای ارز در حال انجام است. تا یک ماهه آینده، سامانه ارز خدماتی در دسترس عموم قرار گیرد تا ۶۳ مورد اقلامی که مشمول ارز خدماتی می‌شود در این سامانه تأمین شود.

سامانه ارز اشخاص نیز طبق پیش بینی تا دو ماه آینده عملیاتی می شود. اگر حوزه ارز خدماتی به نحوی ساختاربندی شود که هر کس برای مصرف و نیاز ارزی بداند باید به کجا مراجعه و از چه طریقی اقدام کند و ارز مورد نیاز به مقدار کافی در اختیار قرار داشته باشد به بازار غیر رسمی مراجعه نمی‌کند.

اگر بازار ارز بازرگانی به نحوی باشد که تمام نیازها را مرتفع سازد، درخواست­ ها به بخش‌های غیررسمی نمی‌رود. همچنین اگر ارز اشخاص سامان دهی شود، کم کم مراجعه به بازار غیر رسمی کاهش یافته و نیاز در بازار غیررسمی حذف می‌شود.

از آنجایی که درآمدهای ارزی مشخص که برخی مربوط به درآمدها از فروش نفت و گاز و برخی به پتروشیمی‌ها و فولاد و برخی به صادرکنندگان باز می‌گردد، می‌توان با رسمیت دادن به نیازها بازار غیررسمی را روز به روز کوچک‌تر و جریان همه نیازهای ارزی را در بازار رسمی سازماندهی کرد.

راه اندازی تالار معاملات سلف و آتی (فوروارد) در مرکز مبادله در حال برنامه ریزی است. یعنی در کنار معاملات نقدی، معاملات زمان‌دار هم در دستور کار است. اگر این بازار ساختارمند شود و مجموعه‌ای از مقررات و قراردادها بین افراد حاکم باشد، ضمانت اجرایی ایجاد می‌شود و هر کسی که از قراردادها و تعهد تخطی کند، مشمول جریمه شده و بخش بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x