۲۶ شهریور ۱۴۰۳

ذوب آهن برای نخستین بار شاسی واگن خاموش کننده ساخت

۷ شهریور ۱۴۰۳

اولین شاسی واگن خاموش کننده برای نخستین بار در شرکت بورسی ذوب آهن اصفهان، ساخته شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، اولین شاسی واگن خاموش کننده برای نخستین بار در شرکت ذوب آهن، ساخته شد.

بر اساس این گزارش، عباس ناصحی سرپرست دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی، اعلام کرد: با توجه به راه اندازی باتری شماره ۳ در سال ۹۱ و گذشت بیش از ۱۰ سال از عمر دو عدد واگن حمل کک که در خط تولیـد قرار دارند، تعویض شاسی واگن ها در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: سال ۹۴ با بررسی‌های انجام شده مشخص شد، خوردگی شاسی واگن بسیار است. بنابراین پیش بینی خرید دنبال شد. سال ۹۵ درخواست خرید یک شاسی از کشور اکراین در دستور کار قرار گرفت و همزمان مهندسیـن و متخصصیـن دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمایی تصمیم گرفتند نسبت به تهیه نقشه‌ های آن اقدام کنند.

ناصحی ادامه داد: ابتدا با بررسی، مواد شاسی موجود را مشخص کرده و سپس کروکی برداری و تهیـه نقشه از روی قطعه موجود در خط تولیـد به روش مهنـدسی معکـوس و بدون هیچ گونه وابستگی انجام گرفت و سرانجام پس از گذشت ۵ ماه و به میـزان ۷۰۰ نفر ساعت و تعداد ۲۹۹ شیت نقشه، شاسی واگن به وزن ۲۱۵۴۱ کیلوگرم طراحی شد. این دستاورد بزرگ، بخشی دیگر از توانمندی را در عرصه بومی سازی ماندگار کرد.

رضا یغمایی سرپرست کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری مدیریت نت مکانیک شرکت نیز، گفت: سال ۹۵ درخواست ساخت تجهیز شاسی واگن خاموش کننده کک از سوی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی ارائه شد که به دلیل عدم وجود نقشه های ساخت، امکان ساخت در داخل کارخانه وجود نداشت و لذا ساخت آن به کشور اکراین واگذار شد.

وی افزود: بعد از حدود ۲ سال و با توجه به ابعاد بزرگ این تجهیز در قالب چند بخش وارد و سپس در مدیریت نت مکانیک و کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری مونتاژ شد. ساخت مجدد این قطعه در ذوب آهن در دستور کار قرار گرفت. نقشه های تجهیز شاسی واگن خاموش کننده کک سازی، آماده و پس از آن مرحله اعلام درخواست خرید، ساخت این قطعه در کارگاه اسکلت فلزی و آهنگری آغاز شد.

یغمایی ادامه داد: این شاسی با ابعاد تقریبی ۳ ، طول ۱۸ ، ارتفاع ۴ متر و با وزنی حدود ۲۲ تن یکی از استراتژیک ترین قطعاتی است که طی سال های اخیر در کارگاه اسکلت فلزی و اهنگری ساخته شده است. در ساخت این تجهیز که حدود ۶ ماه به طول انجامید کلیه فرایندهای نظارتی اعم از بررسی و خواص مکانیکی مواد اولیه،آزمایش های غیر مخرب و نقشه برداری با رعایت بالاترین استاندارد ها انجام گرفت. جوشکاری طبق wps تهیه شده توسط واحد ترمیست مدیریت نت مکانیک انجام شد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x