۱۸ شهریور ۱۴۰۳

دولت جدید طبق قانون باید قیمت‌گذاری دستوری را حذف کند/ استثنا در سه گروه کالا

۱۲ تیر ۱۴۰۳

رییس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: دولت جدید طبق قانون برنامه هفتم ملزم به حذف قیمت‌گذاری دستوری است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به الزام حذف قیمت‌گذاری دستوری در برنامه هفتم توسعه به سنا، اعلام کرد: تا کنون بارها بررسی مسئله قیمت‌ گذاری دستوری در دستور کار مشترک دولت و مجلس بوده و مشخص شده نتیجه‌ای جز رانت و فساد در اقتصاد به همراه نداشته و باعث ضرر و زیان هم زمان تولید کننده و مصرف‌کننده شده است.

در بند ج ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم توسعه اعلام شده، دولت به غیر از سه دسته از کالاهای مشمول حق ندارد نسبت به قیمت‌گذاری دستوری دیگر کالاها اقدام کند. نخستین دسته کالاهای اساسی است که از یارانه و ارز ترجیحی همانند ارز ۲۸.۵ هزار تومانی استفاده می‌کنند.

دسته دوم شامل خدمات دولتی می‌شود که دولت تعیین کننده قیمت آن خواهد بود. اگر کالایی به تشخیص شورای رقابت انحصاری و انحصار آن در آیین‌نامه مشخص شده باشد، مشمول قیمت‌گذاری دستوری می‌شود. به غیر از این گروه از کالاها، دولت حق هیچ‌ گونه اقدامی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری ندارد.

دولت جدید مکلف بر اجرای کامل احکام قانونی و اقتصادی برنامه هفتم است. حذف قیمت‌گذاری دستوری به دلیل اخلال در فعالیت‌های اقتصادی بویژه بازار سرمایه در برنامه هفتم لحاظ و باعث رفع ایجاد چالش جدی در نظام اقتصادی شد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x