۱ آبان ۱۴۰۳

حمایت های بودجه از بورس: ثبات خوراک، افزایش سرمایه، معافیت ها و…

۱ آبان ۱۴۰۳

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام ویژگی های مهم بودجه 1404، حمایت های عملی از بورس با پرهیز از شوک را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، برنامه خبری حمید پورمحمدی بلافاصله بعد از حضور مسعود پزشکیان در مجلس برای ارایه اولین لایحه بودجه دولت، برگزار شد تا مختصات و ویژگی های این سند مهم اقتصاد و نقشه راه آینده، اعلام شود. سندی که برخلاف دولت قبل همراه با حمایت عملی از بورس و صنایع بوده و می تواند برخی از چالش های مهم بازار سرمایه را برطرف کند.

نحوه حمایت عملی از بورس با وعده پرهیز از شوک

براساس این گزارش، طبق اعلام پورمحمدی در تدوین لایحه بودجه، تلاش شده تا هیچ شوکی به بازار سرمایه و سایر بازارها وارد نشود و از طریق افزایش سرمایه بانک ها و تسویه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی بدهی بانک ها و ثبات خوراک شرکت های پتروشیمی، ثبات ایجاد و لایحه بودجه ثبات اقتصادی باشد.

علاوه بر این مالیات اشخاص حقوقی و شرکت ها از ۲۵ به ۲۰ درصد کاهش یافته و افزایش سرمایه شرکت های بورسی هم معاف از مالیات است. ۱۰ درصد سهام جدید هم بابت بدهی دولت به شرکت های بورسی و غیر بورسی، تخصیص می یابد.

۵۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق نیز برای اصل و بازپرداخت اوراق قبلی به منظور جلوگیری از فشار بر بازار سرمایه عرضه خواهد شد. علاوه بر این کمک مازاد بر ۲۰ درصد سهم صندوق به بودجه دولت و برای کاهش انتشار اوراق، ادامه خواهد داشت.

قیمت نفت هر بشکه نفت هم ۶۳ دلار در نظر گرفته شده است.

یکی از موضوعات، اصلاحات ساختاری و از مطالبات سال ۹۷ بود و مهمترین مطالبه هم یکپارچگی بودجه بود. منابع هدفمندی در بودجه عمومی منعکس نمی شد و برخی از ردیف های بودجه با عدد یک مشخص می شد.

افزایش سرمایه بانک ها ، پرداخت بدهی و چند ویژگی مهم دیگر بودجه

عدم گرانی بنزین، شفافیت حداکثری بودجه و اثر مثبت بر رشد اقتصادی، شناسه دار کردن همه پرداخت ها، صرف منابع در کمترین زمان و با هدف جلوگیری از اثر تورمی و رکود، پرهیز از ارقام منابع موهوم و واقعی بودن ارقامی مانند منابع پرداختی گندم و بازنشستگان، افزایش ۴۰ درصدی بودجه عمرانی و صرف ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی برای طرح های عمرانی، پرداخت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به بانک ها و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر به صندوق های تامین اجتماعی، حمایت از برخی صندوق ها، افزایش سرمایه بانک ها، بیمه محصولات کشاورزی، افزایش ۲۸ درصد حقوق کارمندان دولتی از دیگر ویژگی های مهم لایحه بودجه است.

بودجه عمومی ۶۴۰۰ هزار میلیارد تومان، درآمدها و هزینه های دولت ۲۲۷۵ و ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی های سرمایه ای ۲۳۳۰ هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی های مالی ۱۳۸۰ هزار میلیارد تومان، درآمد اختصاصی دستگاه ها ۴۲۰ هزار میلیارد تومان ، تملک دارایی و مالی ۱۱۹۶ و ۷۱۰ هزار میلیارد تومان است.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x