۲۶ شهریور ۱۴۰۳

حاشیه سود شرکت ها بورسی به کمترین رقم ۴ سال گذشته رسید!

۱۱ شهریور ۱۴۰۳

حاشیه سود شرکت های تولیدی حاضر در بورس از 23 و 28.2 درصد بهار و زمستان 99 به 13 درصد در سه ماه نخست سال رسید که کمترین رقم چهار سال گذشته است!

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، طبق آخرین آمارها، حاشیه سود شرکت های تولیدی از ۲۳ و ۲۸٫۲ درصد در بهار و زمستان ۹۹ در سه ماه نخست سال به ۱۳ درصد رسید که کمترین میزان در چهار سال گذشته است.

براساس این گزارش، حاشیه سود شرکت ها در بهار ۱۴۰۰ معادل ۲۳.۱ درصد، بهار ۱۴۰۱ به ۲۰.۹ درصد و بهار ۱۴۰۲ به ۱۷.۴ درصد کاهش یافت.

به نظر می‌رسد، افزایش بهای تمام شده(نهاده‌های تولید و هزینه‌های انرژی)، نیمایی بودن درآمد فروش در مقابل هزینه‌کرد با نرخ دلار آزاد، قیمت‌گذاری دستوری در صنایع(خودرو، نیروگاهی و…) از جمله مهمترین دلایل کاهش حاشیه سود شرکت های تولیدی محسوب می‌شود.

حاشیه سود خالص صنعت استخراج کانه‌های فلزی

حاشیه سود خالص صنعت استخراج کانه‌های فلزی در بهار ۱۴۰۲ معادل ۳۴ درصد در حالی که سود این صنعت در زمستان ۱۴۰۲ معادل ۴۱ درصد بود. میانگین ۱۲ ماهه حاشیه سود این صنعت به ۳۵ درصد رسیده است.

صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای

حاشیه سود خالص صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای در بهار ۱۴۰۲ معادل ۷ درصد بود و در زمستان ۱۴۰۲ به ۵ درصد کاهش یافت.میانگین ۱۲ ماهه این صنعت معادل ۱۰ درصد بود.

فلزات اساسی

حاشیه سود صنعت فلزات اساسی در بهار ۱۴۰۲ معادل ۳۵ درصد بود و در زمستان ۱۴۰۲ به ۲۰ درصد کاهش یافت. میانگین ۱۲ ماهه حاشیه سود این صنعت ۲۷ درصد بود.

حاشیه سود محصولات شیمیایی

حاشیه سود خالص صنعت محصولات شیمیایی در بهار ۱۴۰۲ معادل ۲۷ درصد بود و در زمستان ۱۴۰۲ به ۱۷ درصد کاهش یافت. میانگین ۱۲ ماهه حاشیه سود این صنعت ۲۳ درصد بود.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x