۱۸ شهریور ۱۴۰۳

جایگاه ایران میان ثروتمندترین‌ کشورهای جهان و مقایسه با سه کشور

۱۷ تیر ۱۴۰۳

با اعلام جدیدترین رده‌‌‌‌بندی ثروتمندترین کشورهای جهان در سال 2024 بر اساس تولید ناخالص داخلی سرانه، جایگاه ایران با مقایسه سه کشور مشخص شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، نشریه اکونومیست در گزارشی، جدیدترین رده‌‌‌‌بندی ثروتمندترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴ را بر اساس تولید ناخالص داخلی سرانه با مقایسه سه شاخص متفاوت منتشر کرد.

براساس این گزارش با استفاده از شاخص تولید ناخالص داخلی سرانه به دلار بازار آزاد، لوکزامبورگ، سوئیس و قطر در صدر قرار می‌‌‌‌گیرند.

از سوی دیگر با استفاده از شاخص تولید ناخالص داخلی سرانه براساس برابری قدرت خرید، سه صدرنشین این رده‌بندی به لوکزامبورگ، سنگاپور و قطر تغییر می‌کند.

با استفاده از شاخص تولید ناخالص داخلی سرانه تعدیل‌شده با هزینه‌‌‌‌ها و ساعت‌‌‌‌های کاری، سه کشور نروژ، لوکزامبورگ و قطر در صدر جدول می ایستند.

طبق سه شاخص دلار بازار آزاد، شاخص برابری قدرت خرید و شاخص تولید ناخالص داخلی سرانه تعدیل‌شده با هزینه‌‌‌‌ها و ساعت‌‌‌‌های کاری، هر ایرانی به ترتیب از سرانه تولید ناخالص داخلی ۴٫۵، ۱۷٫۹ و ۱۷٫۸ هزار دلاری برخوردار است.

برای پیدا کردن درک بهتر نسبت به اعداد فوق، سرانه درآمد ایران با چین، ترکیه و امارات مقایسه شد. در این راستا، سرانه تولید ناخالص داخلی شهروند چینی براساس سه شاخص به ترتیب معادل ۱۲٫۶ ، ۲۴٫۶ و ۱۷٫۶ ‌هزار دلار است.

سرانه تولید ناخالص داخلی شهروند ترک براساس سه شاخص به ترتیب معادل ۱۳ ، ۴۴٫۲ و ۶۱٫۴ ‌هزار دلار و برای هر شهروند اماراتی به ترتیب معادل ۵۳ ، ۸۳٫۹ و ۶۹٫۲ ‌هزار دلار می رسد.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x