۱۸ شهریور ۱۴۰۳

توضیح “ذوب” درباره عملکرد ۱۴۰۲ و برآورد سود ناخالص ۱۳٫۵ هزار میلیارد تومانی

۲ مرداد ۱۴۰۳

شرکت ذوب آهن ضمن توضیح درباره عملکرد سال گذشته از برآورد سود ناخالص بیش از ۱۳.۵ هزار میلیارد تومانی در سال مالی جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سهام نیوز، شرکت ذوب آهن ضمن توضیح در باره عملکرد سال گذشته از برآورد سود ناخالص بیش از ۱۳.۵ هزار میلیارد تومانی در سال مالی جاری خبر داد.

بر اساس این گزارش، مهدی کوهی مدیرعامل “ذوب” در خصوص عملکرد سال ۱۴۰۲، اعلام کرد: با توجه به اینکه زیان انباشته شرکت به ۸.۳ هزار میلیارد تومان رسیده، ضروری است برنامه‌ها به منظور خروج از زیاندهی عملیاتی و جبران زیان‌های انباشته طبق الزامات پذیرش شرکت بورس ارائه شود.

الف: تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر مانند ریل، تیرآهن‌های بال پهن، کلاف صنعتی و غیره.

ب: مدیریت هزینه‌ها در سال جاری طبق بودجه مصوب از جمله بهبود در مصرف مواد کربن‌دار هم در مرحله تامین و هم در مرحله مصرف، خرید زغال سنگ وارداتی SEMI HARD با قیمت کمتر.

ج: افزایش تولید با راه‌اندازی پروژه‌های بهسازی از جمله راه‌اندازی پروژه پلنت اکسیژن و LF شماره ۱ و ۳ بر اساس بودجه مصوب و در نتیجه کاهش سهم هزینه‌های ثابت برای هر واحد محصول

د: تامین پایدار مواد اولیه از محل آورده نقدی سهامداران جهت رسیدن به تولید طبق بودجه مصوب سال جاری

ه: اخذ تمهیدات مندرج در جوابیه بند ۱۶ این گزارش

و: ایجاد درآمد از طریق مولدسازی دارایی‌ها

دلایل کاهش زیان عملیاتی شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ از ۴.۷ به ۲.۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲

الف: رشد بیشتر قیمت فروش محصولات طی سال گذشته( ۳۷ درصد) نسبت به رشد قیمت بهای تمام شده کالای فروش رفته( ۳۰ درصد) که جمعاً منجر به افزایش سود ناخالص شرکت به مبلغ ۲.۷ هزار میلیارد تومان نسبت به سال ۱۴۰۱ شده و به رغم افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در کشور و نیز افزایش شدید نهاده‌های تولیدی( آب، برق گاز و …) کاهش زیان عملیاتی شرکت به ۲.۱ هزار میلیارد تومان( کاهش ۴۵ درصدی) نسبت به سال ۱۴۰۱ شد.

متوسط قیمت فروش محصولات از ۱۶.۳ هزار تومان بر کیلوگرم در سال ۱۴۰۱ به ۲۲.۳ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت. به رغم اینکه مقدار فروش کاهش یافته، اثر کل این فرایند جمعاً باعث افزایش درآمد فروش سال گذشته به مبلغ ۱۲.۶ هزار میلیارد تومان نسبت به سال ۱۴۰۱ شد.

ب: قیمت تمام شده کالای فروش رفته محصولات شرکت از ۱۶.۸ هزار تومان بر کیلوگرم به ۲۱.۸ هزار تومان به دلیل افزایش نرخ زغال سنگ، مواد آهن‌دار، افزایش هزینه‌های دستمزد تولید با توجه به مصوبه شورای عالی کار و … افزایش داشت که جمعاً باعث افزایش بهای تمام شده شرکت در سال گذشته به مبلغ ۹.۸ هزار میلیارد تومان نسبت به سال ۱۴۰۱ شد.

دلایل افزایش ۳۱ درصدی هزینه‌های فروش و اداری و عمومی، کاهش ۵۴ درصدی سایر هزینه‌های عملیاتی، افزایش ۶۷ درصدی هزینه‌های مالی، افزایش ۱۱۷ و ۶۷ درصدی سایر درآمدها و هزینه‌های غیر عملیاتی نسبت به سال مالی ۱۴۰۱

علت عمده افزایش هزینه‌های اداری و فروش در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ شامل افزایش هزینه حقوق و دستمزد اداری و فروش با توجه به افزایش نرخ دستمزد اعلامی از طرف شورای عالی کار، افزایش هزینه حمل محصولات صادراتی با توجه به افزایش ناشی از کرایه حمل جاده‌ای، افزایش بودجه ورزش قهرمانی با توجه به مصوبه مجمع سالانه در ۲۲ تیر سال ۱۴۰۲، افزایش هزینه‌های مالی به دلیل افزایش کارمزدهای بانکی که عمدتاً ناشی از افزایش کارمزد خدمات کارگزاری ارزی فروش‌های صادراتی به کشورهای منطقه و مابقی مربوط به تقسیط تعهدات بانکی شامل ضمانت نامه‌ها، اعتبارات اسنادی و اوراق گام است.

همچنین در سال گذشته وام و تسهیلات جدیدی توسط شرکت اخذ نشده و وام‌های قبلی استمهال و تمدید شده اما دلیل اصلی افزایش هزینه‌های مالی ناشی از افزایش نرخ بهره تسهیلات و وام‌ها از ۱۸ به ۲۳ درصد طبق بخشنامه بانک مرکزی است.

عمده دلایل کاهش سایر هزینه‌های عملیاتی عمدتاً ناشی از افزایش سود حاصل از تسعیر ارز مرتبط با مطالبات ارزی است. افزایش سایر درآمدهای غیر عملیاتی عمدتاً به دلیل کاهش زیان حاصل از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی است.

مقدار تولید در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش داشت. با این وجود مقدار تولید و فروش و مبلغ کل فروش سال مالی جاری ۱۵ و ۵۰ درصد بیش از سال قبل برآورد شده که ضروری است توضیحات لازم در خصوص امکان دستیابی به بودجه سال مالی جاری با توجه به محدودیت‌های موجود و عملکرد شرکت در سه ماهه نخست سال ارائه شود.

با توجه به برنامه‌های شرکت مبنی بر تامین کمی مواد اولیه مورد نیاز، تامین کیفی و پایدار، تامین نسوز کیفی به منظور ارتقای عمر نسوز کنورتور حداقل تا ۶ هزار ذوب، راه‌اندازی و بهره‌برداری از پروژه پاشش سرباره، تامین و تعمیر و راه‌اندازی موتور و فن مکنده آگلوماشین ۴، تامین پودر زغال مناسب با راه اندازی سیستم PCI، تامین به موقع قطعات و تجهیزات مورد نیاز، خرید آهن اسفنجی مورد نیاز و یا جایگزینی با قراضه در صورت عدم تولید آهن اسفنجی، برآورد می‌شود تولید چدن جامد در روز به ۸۰۰ تن افزایش یابد و به تبع آن منجر به افزایش ۱۱۲ درصدی شمش کالایی به مقدار ۵۹۸.۹ هزار تن و افزایش ۸۰ درصدی محصولات نوردی به مقدار ۱.۴ میلیون تن در ۸ ماه سال جاری و جبران عدم تحقق تولید و فروش شرکت در چهار ماه اول سال شود.

وضعیت شرکت‌های سرمایه‌پذیر

الف: اصلاح مبلغ بهای تمام شده و درآمد سرمایه‌گذاری در سهام شرکت مدیریت اکتشاف منابع معدنی پایا در پایان سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳

بهای تمام سرمایه‌گذاری در سهام شرکت پایا طبق یادداشت ۱۷ صورت‌های مالی مبلغ ۴۷ میلیارد تومان است.

ب: مبلغ بهای تمام شده سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌های خارج از بورس برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۳

بهای تمام شده سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌های خارج از بورس در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱.۲ میلیارد تومان و برای سال جاری ۱.۷ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

پ: افزایش بهای تمام شده سرمایه‌گذاری در ۲۱ درصد سهام شرکت تامین آب اصفهان صفه از ۵۷.۱ به ۳۶۸.۸ میلیارد تومان و نحوه تامین منابع مالی و پرداخت وجوه سرمایه‌گذاری

نحوه تامین منابع مالی و پرداخت وجوه سرمایه‌گذاری در سهام شرکت تامین آب صفه از ۵۷.۱ به ۳۶۸.۹ میلیارد تومان ناشی از افزایش سرمایه آن شرکت و از محل تحویل محصولات فولادی به آن شرکت صورت پذیرفته است.

طبق گزارش تفسیری مدیریت در تمامی مفروضات، عملکرد سال مالی جاری شرکت با سودآوری از ۳۴ تا ۱۹۵ ریال برای هر سهم برآورد شده است. با توجه به اینکه در سال‌های مالی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ عملکرد شرکت منجر به تحقق زیان خالص شده و مبلغ فروش دوره سه ماه نخست سال مالی جاری نسبت به دوره مشابه قبل از ۱۵ به ۱۱.۶ هزار میلیارد تومان کاهش داشت.

مبانی و مفروضات جهت پیش‌بینی بودجه سال جاری از طرف سهامدار عمده ابلاغ که بر این اساس بودجه شرکت تدوین و مصوب شده است.

دلایل تغییرات با اهمیت در بودجه سال جاری نسبت به سال قبل

الف: درآمد عملیاتی ۵۰ درصد افزایش یافته که عمدتاً ناشی از پیش بینی افزایش قیمت‌های فروش افزایش قیمت دلار برای فروش‌های صادراتی و افزایش تولید و فروش محصولات با ارزش افزوده بالاتر در سبد محصول است. این موضوع منجر به افزایش درآمدها به مبلغ ۲۸.۷ هزار میلیارد تومان نسبت به سال گذشته شده است.

ب: برآورد افزایش بهای تمام شده شرکت ۲۷ درصد از ناشی از مدیریت بهینه مصرف کک، بهبود در تامین مواد اولیه از طریق افزایش سرمایه، مدیریت هزینه‌های دستمزد و سربار است که افزایش آن در سال جاری نسبت به سال گذشته به مبلغ ۱۵.۱ هزار میلیارد تومان است.

ج: اعمال بهینه مدیریت بهای تمام شده و هزینه‌ها در کلیه سطوح شرکت( کاهش ضایعات، کاهش هر تن کک مصرفی، خرید خارجی زغال و کک سمی هارد به جای پریمیوم که از قیمت‌های بسیار پایین‌تر برخوردار است).

با توجه به موارد فوق برآورد می‌شود سود ناخالص شرکت در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۱۳.۵ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. تولید و فروش محصولات با ارزش افزوده شرکت طی ۹ ماهه پایانی سال محقق می‌شود.

برچسب‌ها

گزارش و یادداشت
گفتگو
روی خط
چند رسانه ای
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x